Het afgelopen half jaar hebben de Belastingdienst, Dienst Toeslagen, de gemeentes Den Haag en Rotterdam en kredietbanken Kredietbank Nederland en Stadsbank Oost-Nederland succesvol proefgedraaid met digitale gegevensuitwisseling via het Schuldenknooppunt. De Belastingdienst en de Dienst Toeslagen zijn nu officieel deelnemer van het schuldenplatform.

In 2018 werd het Schuldenknooppunt in het leven geroepen als gezamenlijk digitaal platform voor schuldhulpverleners en schuldeisers. Ze maken gebruik van standaardberichten, die ze via één digitaal platform aan elkaar versturen, om verschillende manieren van communiceren en gegevensuitwisseling te voorkomen.

Voor belastingschulden en het terugbetalen van toeslagen bieden de Belastingdienst en Dienst Toeslagen hulp aan, bijvoorbeeld via een betalingsregeling. Maar bij meer financiële problemen, zoals een stapeling van schulden verwijzen de instanties door naar schuldhulpverleningsorganisaties, bijvoorbeeld gemeentes. Bij die organisaties kloppen mensen met schulden ook vaak direct aan voor schuldhulpverlening.

Het Schuldenknooppunt biedt voor de Belastingdienst en de Dienst Toeslagen uitkomst omdat mensen met een belasting- of toeslagenschuld via het platform al binnen een paar dagen bericht krijgen over hun schuldenpositie. Marc Duvekot, Clusterdirecteur Incasso van de Belastingdienst: “We willen onze bijdrage leveren aan het verkleinen van de schuldenproblematiek, het Schuldenknooppunt kan daarbij helpen. Hoe de samenwerking in de praktijk zou uitpakken voor alle betrokken organisaties én hoe burgers met schulden daarmee geholpen zijn, hebben we tijdens de proefperiode getoetst. Het blijkt uitstekend te werken.” 

Elk jaar doen zo’n 75.000 burgers via de gemeente een beroep op schuldhulpverlening. Hun gemiddelde schuld is 40.000 euro en ze hebben gemiddeld 13 schuldeisers. 

Bron: Belastingdienst

Informatiesoort: Nieuws

Rubriek: Invordering

436

Gerelateerde artikelen