Als bepaalde fatale termijnen niet gehaald zijn door problemen in de postbezorging, raadt de SRA leden aan om op dat moment te proberen maatwerkafspraken te maken met de Belastingdienst over verlenging van de verzendtermijnen in die specifieke situaties. De Belastingdienst is bekend met de problemen in de postbezorging en in reële gevallen waarschijnlijk bereid om tot maatwerkafspraken te komen.

In de praktijk gebeurt het steeds vaker dat post niet op tijd of zelfs helemaal niet wordt bezorgd. Dat geldt in toenemende mate ook voor aangetekende post. Ook de Autoriteit Consument & Markt (ACM) meldt in de ACM Post- en pakketmonitor 2024 dat brieven en kaarten in 2024 minder vaak op tijd aankwamen dan in voorgaande jaren. De wettelijke norm dat 95% van de post de volgende dag bezorgd moet zijn, werd in 2023 met 89% al niet gehaald en daalde in 2024 verder naar 86%.

Digitaal bezwaar

In dit kader wijst het SRA haar leden ook op de mogelijkheid van het maken van digitaal bezwaar (voor de IB, BTW en VPB). Dan zijn problemen met de postbezorging geen issue meer.

De portal voor het maken van digitaal bezwaar staat niet open voor brieven met andere verzoeken. Andere brieven zullen dus nog gewoon per reguliere post moeten worden verzorgd.

Bron: SRA

Informatiesoort: Nieuws

Rubriek: Fiscaal bestuurs(proces)recht

80

Gerelateerde artikelen