De fiets van de zaak beleeft een ongekende opmars. Een kwart van de nieuwe e-bikes wordt al geleased, schrijft het AD. Voor werknemers is het financieel heel aantrekkelijk: onderhoud en verzekering zijn inbegrepen én de werkgever betaalt gemiddeld € 25 per maand mee aan de kosten. "De fiets wordt een van de meest gevraagde secundaire arbeidsvoorwaarden."
De leasefietsregeling werd in 2020 ingevoerd, maar bleef de eerste jaren relatief onbekend. Sinds dit jaar is de fiets van de zaak razend populair bij werkgevers en werknemers. Naar schatting rijden er inmiddels 200.000 leasefietsen rond. De verwachting is dat er alleen al volgend jaar weer 100.000 bijkomen, bijna allemaal e-bikes.
"De laatste anderhalf jaar is de groei echt enorm. Vooral bij de lease van de duurdere fietsen", zegt voorzitter Maarten Akkers van de Bovag fietsbedrijven. De fietshandel die na corona een paar moeilijke jaren kende, is blij met de opmars van de zakelijke fiets. "Goed voor de verkoop en de fietswinkels hebben drie jaar het onderhoud van de fiets."
Zo'n fiets van de zaak wordt drie jaar geleased en kan daarna voor ongeveer een vijfde van de nieuwprijs worden overgenomen. De aanschaf en het onderhoud gaan via de lokale fietswinkel.
Bron: ANP
Informatiesoort: Nieuws
Rubriek: Arbeidsrecht