Vanaf 8 december 2025 krijgen burgers en ondernemers de mogelijkheid om post van de Belastingdienst digitaal te ontvangen. Vanaf deze week staat er een slogan op de blauwe envelop: ‘Digitale post. Een handige stap. Kies wat bij u past’. Burgers en ondernemers kunnen zelf de keuze maken om de post niet meer op papier maar alleen digitaal te ontvangen.
Op www.belastingdienst.nl/digitalepost wordt uitgelegd welke stappen moeten worden gezet om post digitaal te ontvangen. Via de gebruikelijke inlogprocedure op mijnoverheid.nl kan de keuze worden doorgeven. Wordt er geen keuze gemaakt, dan blijft de Belastingdienst per blauwe envelop communiceren. De keuze om post digitaal te ontvangen wordt stap voor stap - per belastingsoort - ingevoerd. Er wordt gestart met de inkomensheffing.
Via onderzoek en social media is bekend dat een groot deel van burgers en bedrijven graag zou willen overstappen op digitale post in plaats van papieren post. Tegelijkertijd zijn er ook groepen mensen die de blauwe envelop graag op papier blijven krijgen. Daarom geeft de Belastingdienst burgers en ondernemers nu deze keuze.
De verdere digitalisering van de dienstverlening zorgt ervoor dat burgers en bedrijven in de toekomst online kunnen communiceren met de Belastingdienst. Daarnaast wordt deze keuzemogelijkheid ook aangeboden uit duurzaamheidsoverwegingen en vanwege de Wet modernisering elektronisch bestuurlijk verkeer (wet MEBV). Deze wet geeft burgers en bedrijven het recht - geen plicht - om al hun zaken met de overheid digitaal af te handelen.
De overgang naar digitale post wordt gefaseerd ingevoerd. Jaarlijks stuurt de Belastingdienst nu nog circa 150 miljoen brieven naar Nederlandse burgers en ondernemers.
Bron: ANP
Informatiesoort: Nieuws
Rubriek: Belastingrecht algemeen, Fiscaal bestuurs(proces)recht, Inkomstenbelasting