
De opbrengst van hogere accijnzen op brandstof wordt deels tenietgedaan doordat grensbewoners meer in het buitenland gaan tanken. In de praktijk is dit weglekeffect echter bescheiden, zo blijkt uit onderzoek van ABN AMRO, meldt het FD.
Data-analist Finn Blokker en senior econoom Jeannine van Reeken-van Wee publiceren hun onderzoek in economenblad ESB. Voor hun analyse maakten ze gebruik van (anonieme) pintransactiedata van 70.000 huishoudens binnen en buiten de grensregio. Contante betalingen blijven daarmee buiten beeld, maar het aandeel daarvan ligt volgens ABN AMRO relatief laag.
De bankeconomen onderzochten veranderingen in het consumentengedrag in de Nederlands-Duitse grensstreek in 2023. Historisch liggen de Nederlandse benzineprijzen iets hoger dan in Duitsland, waardoor 'brandstoftoerisme' een structureel fenomeen is.
Alleen tussen medio 2022 - na de Russische inval in Oekraïne - en juli 2023 was er een periode waarin de Nederlandse en Duitse brandstofprijzen ongeveer gelijk waren. Beide landen probeerden de effecten van de olieprijsstijging te verzachten met accijnsverlagingen.
Bron: ANP
Informatiesoort: Nieuws
Rubriek: Accijns en verbruiksbelastingen