Er komt geen volledig verbod meer op nieuw geproduceerde auto's met een verbrandingsmotor in de EU per 2035. De Europese Commissie heeft een herziening gepresenteerd, waarin nieuw geproduceerde auto's niet volledig emissieloos moeten zijn, maar 90% minder CO2 moeten uitstoten vergeleken met 2021. Daardoor blijft er ruimte voor autofabrikanten om hybride auto's op de Europese markt te brengen.

Grote autoproducerende EU-lidstaten Frankrijk en Duitsland wilden het volledige verbod al langer van tafel. Zij vrezen dat hun auto-industrie niet kan concurreren met bijvoorbeeld China als ze enkel nog elektrische voertuigen mogen maken. Ook Nederland, Europarlementariërs en autofabrikanten drongen aan op het schrappen van het verbod.

De 10% CO2 die auto's nog mogen uitstoten, moet wel elders worden gecompenseerd. Dat kunnen autofabrikanten doen door auto's te produceren met groen staal uit de EU, wat wordt gemaakt zonder de uitstoot van CO2. Ook kan de uitstoot worden gecompenseerd door de auto's te laten rijden op zogeheten biofuels, brandstoffen die minder CO2 uitstoten dan olie en gas.

Auto's met een verbrandingsmotor gekocht voor 2035 mochten al blijven rijden op de Europese wegen, stond ook al in het eerdere verbod.

Ook komt er een extra versoepeling van klimaatregels voor bestelwagens. Eerder was afgesproken dat bestelwagens die in 2030 op de markt komen 50% minder CO2 moesten uitstoten. Dat is nu teruggebracht naar 40%, omdat het elektrisch maken van deze zwaardere voertuigen lastiger blijkt dan voorheen gedacht, stelt de Commissie.

Zowel het Europarlement als de lidstaten moeten nog officieel een standpunt innemen over het voorstel.

Bron: ANP

Informatiesoort: Nieuws

Rubriek: Europees belastingrecht, Milieuheffingen

42

Gerelateerde artikelen