Information on account balances, sale proceeds from financial assets and income from certain insurance products is also part of the scope. The agreed rules are consistent with the OECD global standard of exchange, meaning that EU tax authorities will be able to use one single format for exchanging information both within and outside the Union. Member States have also committed to a proposal by the Commission to further improve the rules in 2019 by adding more information fields and to consider any other necessary adjustments. The OECD also recently agreed to improve its own exchange schema in 2019 in line with the EU's approach. Commission services will continue to work closely with Member States on the application of the Directive and with the OECD on the timely implementation of these improvements. In the interest of maintaining a single global standard, any further need to enhance the schema for information fields will be discussed at an early stage with the OECD.
Gerelateerde artikelen
Europese CO2-belasting gaat ook gelden voor wasmachines van buiten EU
Wasmachines van buiten de EU krijgen binnenkort te maken met een Europese grensbelasting voor CO2-uitstoot. Eurocommissaris Hoekstra voor Klimaat en Schone Groei heeft 17 december 2025 laten weten dat de belasting die al gold voor bijvoorbeeld aluminium en staal met ingang van 2026 wordt uitgebreid naar producten waarin veel van die materialen zijn verwerkt.
Het verwachte fiscale belang van een trailing tax, een verlengde belastingplicht in de inkomstenbelasting na emigratie, bedraagt circa € 16 tot € 38 miljoen, afhankelijk van de gekozen variant en duur van de maatregel. Dat schrijft staatssecretaris Heijnen van Financiën aan de Tweede Kamer naar aanleiding van het vervolgonderzoek trailing tax.
Brussel ziet af van volledig verbod verbrandingsmotor auto 2035
Er komt geen volledig verbod meer op nieuw geproduceerde auto's met een verbrandingsmotor in de EU per 2035. De Europese Commissie heeft een herziening gepresenteerd, waarin nieuw geproduceerde auto's niet volledig emissieloos moeten zijn, maar 90% minder CO2 moeten uitstoten vergeleken met 2021. Daardoor blijft er ruimte voor autofabrikanten om hybride auto's op de Europese markt te brengen.