The Commission believes that, on the basis of previous cases such as C-55/00 Gottardo and C-466/98 Open Skies, a Member State concluding a treaty with a third country cannot agree better treatment for companies held by shareholders resident in its own territory, than for comparable companies held by shareholders who are resident elsewhere in the EU/EEA. Similarly, it cannot agree better conditions for companies traded on its own stock exchange than for companies traded on stock exchanges elsewhere in the EU/EEA. However, under the current terms of the LOB clause, some entities are excluded from the benefits of the tax treaty. This means that they suffer higher withholding taxes on dividends, interest and royalties received from Japan than similar companies with Dutch shareholders or whose shares are listed and traded on "recognised stock exchanges", which include certain EU and even third-country stock exchanges. The Commission's request takes the form of a reasoned opinion. In the absence of a satisfactory response within two months, the Commission may refer the Netherlands to the Court of Justice of EU.
Gerelateerde artikelen
Europese CO2-belasting gaat ook gelden voor wasmachines van buiten EU
Wasmachines van buiten de EU krijgen binnenkort te maken met een Europese grensbelasting voor CO2-uitstoot. Eurocommissaris Hoekstra voor Klimaat en Schone Groei heeft 17 december 2025 laten weten dat de belasting die al gold voor bijvoorbeeld aluminium en staal met ingang van 2026 wordt uitgebreid naar producten waarin veel van die materialen zijn verwerkt.
Het verwachte fiscale belang van een trailing tax, een verlengde belastingplicht in de inkomstenbelasting na emigratie, bedraagt circa € 16 tot € 38 miljoen, afhankelijk van de gekozen variant en duur van de maatregel. Dat schrijft staatssecretaris Heijnen van Financiën aan de Tweede Kamer naar aanleiding van het vervolgonderzoek trailing tax.
Brussel ziet af van volledig verbod verbrandingsmotor auto 2035
Er komt geen volledig verbod meer op nieuw geproduceerde auto's met een verbrandingsmotor in de EU per 2035. De Europese Commissie heeft een herziening gepresenteerd, waarin nieuw geproduceerde auto's niet volledig emissieloos moeten zijn, maar 90% minder CO2 moeten uitstoten vergeleken met 2021. Daardoor blijft er ruimte voor autofabrikanten om hybride auto's op de Europese markt te brengen.