According to the Commission, by imposing conditions on cross-border group relief that make it virtually impossible in practice to obtain such relief and by restricting such relief to periods after 1 April 2006, the United Kingdom has failed to comply with its EU obligations. Kokott proposes that the Court should dismiss the action. As the contested United Kingdom rules on group relief go even further than is required by European Union law in that they provide for cross-border relief in certain cases, they are not contrary to the freedom of establishment. The second plea in law should also be rejected because the United Kingdom was not obliged under European Union law to amend its legislation on group relief at all.
Gerelateerde artikelen
Prinsjesdag 2025: Wijzigingen in de vennootschapsbelasting en minimumbelasting
In dit artikel staan alle wijzigingen op het gebied van de vennootschapsbelasting en de minimumbelasting uit het belastingpakket 2026 per wetsvoorstel.
Prinsjesdag 2025: Wetsvoorstel Wet implementatie EU-richtlijn gegevensuitwisseling bijheffing-informatieaangifte (DAC9)
De Staatssecretaris van Financiën heeft op Prinsjesdag het wetsvoorstel Wet implementatie EU-richtlijn gegevensuitwisseling bijheffing-informatieaangifte (DAC9) bij de Tweede Kamer ingediend. Het wetsvoorstel is onderdeel van het pakket Belastingplan 2026. Het is de bedoeling dat de wet op 1 januari 2026 in werking treedt.
De Kennisgroep winstbepaling stelt dat winstneming bij de vervreemding van toekomstige royalty’s plaatsvindt op het moment dat de verkoopprijs door de verkoper wordt ontvangen.
Buitenlandse belastingplicht in de VPB
De buitenlandse belastingplicht is één van de vele onderwerpen binnen de vennootschapsbelasting. Specialist Brenda Coebergh behandelt dit onderwerp in een nieuw fiscaal thema.
Pilot Belastingdienst/MKB: meer steunen op werk en kwaliteit van fiscaal dienstverleners
De Belastingdienst/MKB is gestart met een pilot IH/VPB, waarin de focus verschuift van toezicht achteraf naar meer steunen op het werk van fiscaal dienstverleners vooraf. Het doel is om meer uit te gaan van de kwaliteit van fiscaal dienstverleners en beter aan te sluiten bij hun manier van werken. Bij goede kwaliteit van een aangifte kan minder achterafcontrole plaatsvinden door de Belastingdienst. De pilot is hierin een eerste stap.