The Standard VAT Return is one of the Commission's key proposals to cut red-tape for business and improve tax compliance in the EU. Commissioner Šemeta said: "This proposal is about making life simpler and cheaper for businesses. With the Standard VAT Return, it will be as easy to declare VAT abroad as it is at home. As such, it will remove a major tax obstacle in our Single Market and cut compliance costs by up to €15bn a year. Moreover, simpler rules are easier to follow and enforce. So the Standard VAT Return should also boost tax compliance throughout the EU, bringing new revenues to the Member States. I am very pleased – but not surprised – that the European Parliament has shown such backing for this growth-friendly, business-friendly proposal. I would like to thank the rapporteur, Ivo Strejček, for his great work on this file."
Gerelateerde artikelen
Europese CO2-belasting gaat ook gelden voor wasmachines van buiten EU
Wasmachines van buiten de EU krijgen binnenkort te maken met een Europese grensbelasting voor CO2-uitstoot. Eurocommissaris Hoekstra voor Klimaat en Schone Groei heeft 17 december 2025 laten weten dat de belasting die al gold voor bijvoorbeeld aluminium en staal met ingang van 2026 wordt uitgebreid naar producten waarin veel van die materialen zijn verwerkt.
Het verwachte fiscale belang van een trailing tax, een verlengde belastingplicht in de inkomstenbelasting na emigratie, bedraagt circa € 16 tot € 38 miljoen, afhankelijk van de gekozen variant en duur van de maatregel. Dat schrijft staatssecretaris Heijnen van Financiën aan de Tweede Kamer naar aanleiding van het vervolgonderzoek trailing tax.
Brussel ziet af van volledig verbod verbrandingsmotor auto 2035
Er komt geen volledig verbod meer op nieuw geproduceerde auto's met een verbrandingsmotor in de EU per 2035. De Europese Commissie heeft een herziening gepresenteerd, waarin nieuw geproduceerde auto's niet volledig emissieloos moeten zijn, maar 90% minder CO2 moeten uitstoten vergeleken met 2021. Daardoor blijft er ruimte voor autofabrikanten om hybride auto's op de Europese markt te brengen.