Demissionair staatssecretaris Van Oostenbruggen van Financiën heeft denkrichtingen bekendgemaakt voor de herziening van het autobelastingstelsel. De opties staan in de contourenbrief hervorming autobelastingen. Noodzakelijke stappen worden gezet om de te maken keuzes zoveel mogelijk voor te bereiden, zodat een volgend kabinet hiermee aan de slag kan gaan, aldus de bewindsman.

De komende maanden worden de drie denkrichtingen, alsook het principe dat een overstap op emissievrij rijden moet blijven lonen, verder worden uitgewerkt. Ook wordt bij de augustusbesluitvorming de precieze vormgeving van de pseudo-eindheffing vastgesteld en wordt bezien of en zo ja welk flankerend beleid voor de zakelijke markt nodig en proportioneel is.

De drie denkrichtingen en mogelijke beleidsopties zijn:

  • Denkrichting 1: hervorming motorrijtuigenbelasting (mrb) via grondslagwijziging van gewicht naar voertuigoppervlakte;
  • Denkrichting 2: omvorming BPM naar tenaamstellingsbelasting;
  • Denkrichting 3: belasten van gebruik.

Reactie ANWB, BOVAG, RAI Vereniging, VNA en Natuur & Milieu

De coalitie van ANWB, BOVAG, Natuur & Milieu, RAI Vereniging en VNA ziet hierin goede aanknopingspunten voor afspraken over eerlijke en toekomstbestendige autobelastingen die duurzame keuzes belonen. De coalitie van ANWB, BOVAG, RAI Vereniging, VNA en Natuur & Milieu zijn positief over een vorm van autobelasting per gereden kilometer.

Verder vinden de organisaties het idee voor een nieuwe tenaamstellingsbelasting eerlijker en effectiever dan het introduceren van BPM op elektrische auto’s. De aanschafbelasting wordt zo verdeeld over nieuwe en tweedehandsauto’s en geeft een belangrijke stimulans voor duurzame mobiliteit, aldus de organisaties. Tegelijkertijd is het cruciaal dat de tenaamstellingsbelasting zo laag blijft dat deze geen belemmering vormt voor huishoudens om over te stappen op elektrisch rijden. Een eventuele invoering van een tenaamstellingsbelasting moet volgens de organisaties daarom altijd gepaard gaan met aanvullende maatregelen die tweedehands elektrische personenauto’s aantrekkelijker maken.

De huidige vormgeving van de mrb is aan vernieuwing toe. De huidige mrb benadeelt elektrische auto’s extra ten opzichte van brandstofauto’s door hun meergewicht. De coalitie van ANWB, BOVAG, RAI Vereniging, VNA en Natuur & Milieu vindt het een interessante optie om de voordelen van een kleinere hervorming van de mrb te onderzoeken, met behoud van de huidige tariefstructuur, maar met meer aandacht voor de transitie naar elektrisch rijden. Bijvoorbeeld in de vorm van een aparte tabel voor stekkerauto’s. Zo blijft de mogelijkheid open voor de echte hervorming, waarbij de mrb samen met een deel van de accijns kan worden omgezet naar een tarief per gereden kilometer.

Bron: Rijksoverheid/ANP

Informatiesoort: Nieuws

Rubriek: Belastingheffing van motorrijtuigen

621

Gerelateerde artikelen