
De nieuwe vliegbelasting, zoals aangekondigd op Prinsjesdag, maakt Nederland op alle afstanden het duurste land van de Europese Unie. Daarvoor waarschuwt Marjan Rintel, topvrouw van KLM. "Dit zorgt ervoor dat nog meer Nederlanders de auto pakken om vanuit luchthavens over de grens te gaan vliegen. Dit helpt het klimaat dus niet", stelt Rintel.
Hierdoor nemen volgens haar ook de mogelijkheden af om te blijven investeren in schoner en stiller vliegen. "Nederland prijst zich hiermee volledig uit de markt. Het zet ons netwerk onder druk en raakt daarmee de verbondenheid van Nederland met de rest van de wereld in het hart", vervolgt de bestuursvoorzitter van de luchtvaartmaatschappij.
De verhoging van de vliegbelasting moet vanaf 2027 ongeveer € 1,1 miljard per jaar opleveren. Volgens KLM betaalt een gezin met twee kinderen nu al € 120 aan vliegbelasting per vlucht. In België is dit maximaal € 10 vliegbelasting per vlucht en Zweden schaft de vliegbelasting af. In Duitsland wordt juist gesproken over het terugdraaien van de verhoging.
"In Nederland is een gezin met twee kinderen straks € 200 kwijt aan vliegbelasting voor een vlucht naar Griekenland of Turkije. Daardoor wijken reizigers uit naar luchthavens over de grens in België of Duitsland", voorziet Rintel.
Volgens haar is het aandeel Nederlandse reizigers dat vanaf 2019 tot en met 2024 vanuit Düsseldorf en Brussel vliegt met respectievelijk 41% en 20% toegenomen, doordat vliegen in Nederland nu al veel duurder is. "We moeten niet extra belasten en hier in Nederland kosten stapelen. Op dit moment gaat er geen cent van de opbrengsten naar verduurzaming van de luchtvaart", besluit de topvrouw van KLM.
In het Dossier Prinsjesdag 2025 op TaxLive zijn alle berichten over het belastingpakket 2026 verzameld.
Bron: ANP