
De doorlooptijd bij de Belastingdienst voor het behandelen van verzoeken voor een persoonlijke betalingsregeling is opgelopen van 8 naar 16 weken. Deze vertraging komt door de toename van het aantal aanvragen en door het aanleveren van onvolledig ingevulde verzoeken. Dat schrijft de Belastingdienst op het Forum Fiscaal Dienstverleners.
Het proces is inmiddels aangepast om de achterstanden zo snel mogelijk terug te dringen.
Zodra een financiële dienstverlener namens een klant een verzoek indient – digitaal of per post – neemt de Belastingdienst dit in behandeling en verleent in principe uitstel van betaling op de openstaande vordering. De klant ontvangt een automatische ontvangstbevestiging. Hierin staat nog de oude doorlooptijd van 8 weken, maar dit klopt niet. De Belastingdienst communiceert deze wijziging niet apart aan de aanvrager, maar wel op belastingdienst.nl. De BelastingTelefoon kan geen uitspraken doen over de exacte afhandeltijd van individuele verzoeken.
Een aanzienlijk deel van de vertraging ontstaat door onvolledig ingevulde verzoeken. De Belastingdienst vraagt om te letten op
- het formulier volledig in te vullen;
- alle benodigde bewijsstukken direct mee te sturen.
Mocht aanvullende informatie nodig zijn, dan neemt de Belastingdienst telefonisch contact op.
Bron: Belastingdienst
Informatiesoort: Nieuws
Rubriek: Invordering