Vanaf 15 mei 2025 kunnen notariskantoren en fiscaal dienstverleners een nabestaandenmachtiging aanvragen als ze executeur zijn en/of gebruiken als ze gemachtigd zijn. Dit schrijft de Belastingdienst op zijn website.

Met de uitbreiding van de digitale nabestaandenmachtiging is het namelijk ook voor niet-natuurlijke personen mogelijk om namens nabestaanden belasting- en toeslagzaken online te regelen. De nabestaandenmachtiging biedt de gelegenheid om zonder aangiftesoftware in te loggen op Mijn Belastingdienst van de overledene, en daar digitaal aangifte te doen voor de overledene. Ook kan men met een nabestaandenmachtiging het ‘Overzicht betalen en ontvangen’ van de overledene bekijken.

Er kan maar 1 partij gemachtigd zijn, ofwel een nabestaande of diens vertegenwoordiger, bijvoorbeeld een notaris.

eHerkenning

Als de aanvrager van de nabestaandenmachtiging een niet-natuurlijk persoon is, dan heeft die een eHerkenningsmiddel nodig. Daarnaast is nodig het bsn van de persoon die gemachtigd moet worden of de RSIN van het kantoor dat gemachtigd moet worden.

De gemachtigde logt in met DigiD (als natuurlijk persoon) of eHerkenning (als niet-natuurlijk persoon) met bevoegdheid ‘dienst intermediair’, net als bij een gewone machtiging.

De Belastingdienst merkt op dat de nabestaandenmachtiging op tijd moet worden aangevraagd. Als het erg druk is, zoals in de aangifteperiode tussen 1 maart en 1 mei, kan het 15 werkdagen duren voordat de machtiging kan worden gebruikt.

Bron: Belastingdienst

Informatiesoort: Nieuws

Rubriek: Fiscaal bestuurs(proces)recht, Inkomstenbelasting

193

Gerelateerde artikelen