Begin december 2025 heeft de Belastingdienst een probleem gemeld waardoor correspondentie rondom ingediende bezwaarschriften niet altijd wordt verzonden naar het adres van de indiener. Dit kan voorkomen bij zowel digitale bezwaren als bij bezwaren die per post zijn ingediend. De Belastingdienst heeft dit probleem inmiddels onderzocht.
Uit analyse blijkt dat er meerdere oorzaken zijn:
- interne onjuistheden in het verwerkingsproces, deze zijn inmiddels onderkend en het proces is aangepast;
- ontbrekende informatie in brieven, zoals beconnummer of KVK-nummer;
- ontbrekende registratie van fiscaal dienstverleners in de systemen van de Belastingdienst.
Om problemen te voorkomen, adviseert de Belastingdienst het volgende:
- neem het beconnummer op in het briefsjabloon, bij voorkeur in de rechterkantlijn;
- vermeld het KVK-nummer;
- controleer of de fiscaal dienstverlener geregistreerd staat bij de Belastingdienst.
Zo kan de correspondentie correct en tijdig verlopen.
Bron: Belastingdienst
Informatiesoort: Nieuws
Rubriek: Fiscaal bestuurs(proces)recht