Supermarkten roepen de politiek op om iets te doen tegen de dure boodschappen. Uit onderzoek van de Consumentenbond kwam naar voren dat consumenten over de grens vaak voordeliger uit zijn dan in Nederland. De supermarkten merken op dat prijsverschillen mede worden veroorzaakt door hogere belastingen en andere regels in Nederland.

Supermarktkoepel Centraal Bureau Levensmiddelenhandel (CBL) stelt dat de politiek een grote rol heeft. In Nederland ligt het BTW-tarief hoger dan in België en Duitsland, aldus de organisatie.

Daarnaast kunnen de supermarkten volgens het CBL vaak niet goedkoper inkopen in andere Europese landen. De organisatie pleit daarom voor een Europees verbod op deze inkoopmuren.

Verder wijst de koepel op de geplande verhoging van het minimumjeugdloon in 2027. Dit zou de loonkosten opnieuw flink verhogen. "Door de kleine marges kunnen supermarkten deze extra kosten niet volledig opvangen."

Met het oog op de komende parlementsverkiezingen stelt het CBL dat de politiek "aan zet" is. "Het betaalbaar houden van boodschappen is een gemeenschappelijke verantwoordelijkheid. Het CBL blijft bereid voor dialoog met alle betrokken partijen en roept de Consumentenbond op om zich samen hard te maken voor de betaalbaarheid van het Nederlandse boodschappenmandje."

Eerder dit jaar bracht toenmalig NSC-Kamerlid Omtzigt de discussie over dure boodschappen opnieuw onder de aandacht, door te wijzen op het prijsverschil van appelmoes bij Albert Heijn in Nederland en België. Volgens de Consumentenbond zijn boodschappen in België gemiddeld 12% goedkoper dan in Nederland, in Duitsland 15% en in Frankrijk zelfs 20%. Vooral op A-merken zou over de grens veel te besparen zijn.

Bron: ANP

Informatiesoort: Nieuws

Rubriek: Omzetbelasting

25

Gerelateerde artikelen