Tijdens de Intermediairdagen in Enschede, Venlo, Den Bosch, Rotterdam en Arnhem kwamen de afgelopen weken duizenden fiscaal dienstverleners en salarisprofessionals samen om bijgepraat te worden over actuele thema’s, praktische zaken en toekomstige ontwikkelingen. Er is gesproken over box 3, kwalificatie arbeidsrelaties, verplichte e-facturering en andere actualiteiten.
Het onderwerp aanvullend rechtsherstel voor box 3 kreeg op de Intermediairdagen volop aandacht. Brent van der Hoog, strategisch adviseur voor het programma aanvullend herstel box 3 (Belastingdienst), vertelde over de samenwerking met koepelorganisaties en fiscaal dienstverleners. “Voor ons allen is de Tegenbewijsregeling box 3 nieuwe materie. Signalen vanuit de markt over de inhoud van te versturen brieven of over inhoudelijke vragen en suggesties helpen ons bij het inrichten van het proces. Ook blijven we in gesprek via onze periodieke webinars en updates op het Forum Fiscaal Dienstverleners. Ontvangen informatie tijdens gesprekken op het Netwerkplein gebruiken we om het proces voor het aanvullend herstel nog beter te kunnen stroomlijnen”, benadrukte Van der Hoog het belang van continue kennisdeling en samenwerking.
De kwalificatie van arbeidsrelaties kreeg tijdens de Intermediairdagen extra aandacht. Inmiddels hebben fiscaal dienstverleners duidelijkheid over de gevolgen van het Deliveroo- en Uber-arrest, het afschaffen van het handhavingsmoratorium en het vervallen van de zachte landing per 1 januari aanstaande. Het nieuwe belastingjaar heeft ook uitdagingen in verband met de beoordeling van het type dienstverband.
Mogelijke invoering van de wet VBAR of de zelfstandigenwet liggen op het bordje van de nieuwe Tweede Kamer. Dit is een wet die bij aanname in 2026 zo’n 177.500 zzp’ers treft. Bij de Wet VBAR geldt het rechtsvermoeden dat een opdrachtnemer bij een uurloon van € 36 richting de opdrachtgever het standpunt kan innemen dat er geen sprake is van een opdrachtovereenkomst, maar van een dienstbetrekking. De Belastingdienst kan zich hier niet op beroepen.
“Uit de reacties van de uitvoeringspraktijk maakt de Belastingdienst op dat ook met de nieuwe wetgeving en uitvoeringsregeling er nog niet de gewenste duidelijkheid is. Ontwikkelingen zullen we via de fora Salaris en Fiscaal Dienstverleners actief delen met de intermediaire doelgroepen”, benadrukt Jean van Roij, vakgroepcoördinator Loonheffingen (MKB Zuidoost, Belastingdienst),
Verplichte e-facturering
Naast alle landelijke ontwikkelingen kwam ook de EU-regelgeving uitgebreid aan bod. De digitale rapportageverplichting per 1 juli 2030, als onderdeel van ‘VAT in the Digital Age’ (ViDA), is er daar een van. Deze verplicht ondernemers om onderling e-facturen te versturen bij intracommunautaire leveringen en per factuur een deel van de gegevens ook aanleveren bij de Belastingdienst. “De invoering van de digitale rapportageverplichting zal voor ondernemers impactvol zijn”, vertelde Peter Derksen, accountmanager bij het team Externe softwareontwikkelaars (OSWO) bij de Belastingdienst.
Daarnaast onderzoekt de Belastingdienst de impact van een mogelijk scenario waarbij ook binnenlandse transacties elektronische gefactureerd en gerapporteerd moeten gaan worden.
Aanmelden
De Intermediairdagen van de Belastingdienst vinden jaarlijks plaats in november en december. Naast 8 Intermediairdagen op locaties door het land, vinden van maandag 8 december 2025 8.00 uur tot woensdag 10 december 2025 17.00 uur online-Intermediairdagen plaats.
Bron: Belastingdienst
Informatiesoort: Nieuws
Rubriek: Belastingrecht algemeen