Hierin wordt de regering verzocht:
-
een oplossing uit te werken voor de verzilveringsproblemen in de WBSO, bijvoorbeeld door het invoeren van een carry-forward mogelijkheid of een daarmee vergelijkbare voorziening (36812, nr. 77);
-
het inzagerecht conform de wet in werking te laten treden en te werken aan een structureel werkende voorziening waarbij dubbel werk voorkomen wordt en waarbij IT-systemen en informatiehuishouding op orde zijn, zodat invoering van het inzagerecht uitvoerbaar en verantwoord is (36812, nr. 78);
-
in de internationale onderhandelingen krachtig in te zetten op: een gelijk speelveld en behoud van de concurrentiekracht van het Europese en Nederlandse bedrijfsleven; forse vermindering van regeldruk en administratieve lasten, onder meer via een permanente safe harbour voor bedrijven met een hoge geconsolideerde effectieve belastingdruk; voldoende ruimte binnen Pijler 2 voor gerichte en effectieve belastingfaciliteiten voor strategische sectoren met substantiële reële economische activiteit (36812, nr. 79);
-
om binnen de verdere implementatie van de Wet modernisering elektronisch bestuurlijk verkeer hoge prioriteit te geven aan de “digitale bezwaarfase" (volledig digitaal bezwaar zo spoedig mogelijk realiseren) (36812, nr. 80);
-
structureel in de gaten te houden of een nieuwe 'buffelboete' dreigt te ontstaan, en in te grijpen als dat nodig is (36812, nr. 81);
-
de budgettaire opgave bij de aanstaande voorjaarsbesluitvorming zoveel mogelijk in te vullen met alternatieve maatregelen, zo mogelijk met alternatieven die door de Werkgroep Afvalsector worden aangereikt, en daarbij heffingen te prioriteren op fossiele en lineaire consumptie, productie en plaatsing op de Nederlandse markt, en tevens AVl's de mogelijkheid te bieden om afdoende ondersteuning voor investeringen in reductie van CO2-emissies te kunnen aanvragen, bijvoorbeeld via de SDE++-route (36812, nr. 83);
-
om de Wet stroomlijning fiscaal inzagerecht verder uit te werken met de mogelijkheid tot aanvullende inzage in het fiscaal dossier, ingekleed met waarborgen voor uitvoerbaarheid (36812, nr. 84);
-
om gezamenlijk vanuit de ministeries van Economische Zaken en Klimaat en Financiën bij het Belastingplan 2027 een voorstel te doen hoe binnen het budget van de WBSO een structurele indexering van de schijfgrens in te passen zodat het budget zo effectief mogelijk tot besteding komt (36812, nr. 85);
-
het onderzoek naar de effecten van de vliegbelasting te actualiseren op basis van de nieuwe situatie in meerdere Europese landen, inclusief de geconstateerde weglek- en concurrentie-effecten, en dit te differentiëren naar de vijf grote luchthavens (36812, nr. 88);
-
om tegelijk met de relevante buurlanden een nationale handling fee te introduceren voor pakketjes van buiten de Europese Unie en de daartoe benodigde wetgevende acties zo spoedig mogelijk in gang te zetten, en ondertussen onverminderd in te zetten op het op korte termijn van kracht worden van een nog effectievere Europese invoerheffing (36812, nr. 94);
-
ter ondersteuning van alle initiatieven die er zijn om reparatie en hergebruik aantrekkelijker te maken, te onderzoeken op welke wijze de fiscaliteit effectief en goed uitvoerbaar zou kunnen bijdragen aan meer reparatie van huishoudelijke apparaten en andere relevante productgroepen (36812, nr. 95);
-
de uitwijkeffecten door de pseudo-eindheffing voor fossiele leaseauto's te monitoren, met name de overstap naar de wat oudere fossiele auto's en de gevolgen in het kleinere MKB, en als uitkomsten daar aanleiding toe geven deze te betrekken in de besluitvorming over de pseudo-eindheffing en/of het flankerende beleid in de belastingplannen de komende jaren (36812, nr. 96 (gewijzigd));
-
fiscale knelpunten in de samenwerking tussen melkveehouders en akkerbouwers weg te nemen, en daarbij onder meer te onderzoeken dat bij tijdelijke uitruil van grond de schenk- en erfbelastingfaciliteit blijft gelden en dat met het oog op verbreding van de vruchtwisseling bij pachtgrond de landbouwvrijstelling voor de eigenaar niet verloren gaat (36812, nr. 97);
-
om het belastingvoordeel voor private-equitymanagers wel af te schaffen en zelf een oplossing te gaan zoeken voor start-ups en scale-ups (36812, nr. 98).
[Nieuwsbron] [Nieuwsbron] [Nieuwsbron] [Nieuwsbron] [Nieuwsbron] [Nieuwsbron] [Nieuwsbron] [Nieuwsbron] [Nieuwsbron] [Nieuwsbron] [Nieuwsbron] [Nieuwsbron] [Nieuwsbron] [Nieuwsbron]
Rubriek: Loonbelasting, Fiscaal bestuurs(proces)recht, Milieuheffingen, Internationaal belastingrecht, Fiscale wetsvoorstellen
Regelgevende instantie: Staten-Generaal
Editie: 28 november
Informatiesoort: VN Vandaag