Lyko Operations AB verkoopt in fysieke winkels en online haarverzorgings- en schoonheidsproducten. In verband met de ontwikkeling van een loyaliteitsprogramma voor haar klanten verzoekt zij de Zweedse commissie voor fiscale vraagstukken om de BTW-gevolgen in kaart brengen. In het kader van het programma moeten de, particuliere, klanten van Lyko zonder extra kosten aan het loyaliteitsprogramma kunnen deelnemen. De klanten ontvangen bij elke gewone aankoop punten, die zij vervolgens bij een nieuwe aankoop in de puntenwinkel voor goederen kunnen inwisselen. De beslissende vraag is of reeds de uitgifte van dergelijke punten moet worden behandeld als een voucher in de zin van de BTW-richtlijn. De Zweedse rechter stelt prejudiciële vragen in deze zaak.
Advocaat-generaal Kokott concludeert dat bij de uitgifte van punten bij het loyaliteitsprogramma van Lyko geen sprake is van een voucher in de zin van art. 30 bis BTW-richtlijn. Er is namelijk geen (zelfstandige) verplichting om die punten als tegenprestatie voor een goederenlevering te aanvaarden. Er is slechts sprake van een korting op toekomstige aankopen.
Instantie: Hof van Justitie van de Europese Unie
Rubriek: Omzetbelasting, Europees belastingrecht
Editie: 15 september
Informatiesoort: VN Vandaag