Hof Amsterdam oordeelt in hoger beroep dat de importeur ten onrechte de "campagneprijs" als afwijkende catalogusprijs heeft gehanteerd.

X bv is importeur van personenauto's. In 2004 worden 1930 auto's verkocht met gratis LCD TV. X bv stelt dat de actiemodellen voor de BPM daarom moeten worden aangemerkt als een afzonderlijke categorie met een dito lagere catalogusprijs. De inspecteur bestrijdt dit en legt een naheffing op. Rechtbank Haarlem oordeelt dat de actiemodellen zich onvoldoende onderscheiden van de niet-actiemodellen. De actiemodellen zijn weliswaar voorzien van twee badges onder de knipperlichten, maar deze hebben geen invloed op het functioneren van de auto. X bv gaat in hoger beroep. Hof Amsterdam oordeelt dat X bv ten onrechte de "campagneprijs" als afwijkende catalogusprijs heeft gehanteerd. Tijdens de actie was het namelijk mogelijk om één en dezelfde auto aan te schaffen met of zonder TV, zodat geen sprake was van een verschil in uitvoering. Evenmin was voldaan aan de voorwaarde dat de "campagneprijs" voor iedereen gold, nu de actieprijs uitdrukkelijk was voorbehouden aan kopers die kozen voor de aanschaf van een TV. Het beroep van X bv is ongegrond.

[Bron Uitspraak]

Wetsartikelen:

Wet op de belasting van personenauto's en motorrijwielen 1992 9

Informatiesoort: VN Vandaag

Rubriek: Belastingheffing van motorrijtuigen

Instantie: Hof Amsterdam

1

Gerelateerde artikelen