Staatssecretaris Van Oostenbruggen van Financiën heeft het onderzoeksrapport over de verkenning van mogelijke beleidsopties voor het verlagen van de brandstofkosten in de landbouwsector aan de Tweede Kamer aangeboden.

Het onderzoek is uitgevoerd in het kader van de afspraken in het Hoofdlijnenakkoord en het Regeerprogramma om de brandstofkosten voor de landbouwsector te verlagen. De beleidsopties zijn ook beoordeeld voor toepasbaarheid op Hydrotreated Vegetable Oil (HVO100), een duurzame vervanger van fossiele diesel. De drie uitgewerkte beleidsopties zijn beoordeeld op uitvoerbaarheid, doelmatigheid en milieueffecten.

Volgens het rapport scoren beleidsoptie 1, de herinvoering van rode diesel, en beleidsoptie 2, een accijnsteruggaveregeling voor diesel, slecht vanwege complexe uitvoerbaarheid en aanzienlijke risico’s op fraude. Beleidsoptie 3, een forfaitaire subsidieregeling, is de meest uitvoerbare beleidsoptie. Voor alle uitgewerkte beleidsopties geldt dat gekeken moet worden of zij Europeesrechtelijk, vanwege mogelijk staatssteun, zijn toegestaan. Het rapport beveelt daarom aan om in overleg te treden met de Europese Commissie.

Tot slot merken de onderzoekers in het rapport op dat HVO100 kan bijdragen aan een verlaging van de emissies indien de zogenoemde jaarverplichting - het jaarlijkse aandeel hernieuwbare energie dat een brandstofleverancier verplicht is te leveren - wordt verhoogd.

[Nieuwsbron] [Nieuwsbron] [Nieuwsbron]

Rubriek: Milieuheffingen, Accijns en verbruiksbelastingen

Regelgevende instantie: Ministerie van Financiën

Editie: 15 juli

Informatiesoort: VN Vandaag

6

Inhoudsopgave van deze editie

Gerelateerde artikelen