De dienstverlening van de Belastingdienst is verder verbeterd en de bezettingsgraad is weer op volle sterkte. Dit staat in de Jaarrapportage van de Belastingdienst over 2024.

De Jaarrapportage biedt inzicht in de realisatie van de doelstellingen en ambities die zijn vastgelegd in het Jaarplan 2024 van de Belastingdienst. Bij de rapportage zijn ook het In Control Statement en het jaarverslag rulings met een internationaal karakter gevoegd.

De bereikbaarheid van BelastingTelefoon steeg van 81,5% in 2023 naar 87,8% in 2024. Ook de webcare was beter bereikbaar, met een stijging van 68,4% in 2023 naar 91,3% in 2024. Verder zijn 9,9 miljoen IB-aangiften verwerkt. In 2024 heeft de Belastingdienst een recordaantal nieuwe medewerkers aangetrokken, waardoor de bezettingsgraad weer op volle sterkte is. Wel zijn werving en behoud van personeel een belangrijke doelstelling, gezien de hoge verwachte uitstroom tot 2028.

Met betrekking tot de publieke informatieverstrekking over de inzet van handhavingsactiviteiten is in het Jaarverslag 2023 gekeken naar de werkwijze van buitenlandse belastingdiensten. Na een analyse blijkt alleen het onderdeel over het bieden van transparantie over onderwerpen waarop de informatiepositie van de Belastingdienst in het toezicht en de fraudeaanpak is verbeterd eventueel geschikt voor overname.

[Nieuwsbron] [Nieuwsbron] [Nieuwsbron] [Nieuwsbron] [Nieuwsbron]

Rubriek: Belastingrecht algemeen

Regelgevende instantie: Ministerie van Financiën

Editie: 27 mei

Informatiesoort: VN Vandaag

226

Inhoudsopgave van deze editie

Gerelateerde artikelen