Volgens de bewindspersoon is het nodig dat werknemers zelf hun nieuwe doelgroepverklaring aanvragen, omdat zij zelf moeten kunnen beslissen met welke werkgever (medische) informatie wordt gedeeld als er een overgang van onderneming plaatsvindt. Op dit moment is het voor het UWV namelijk niet mogelijk om in de systemen een onderscheid te maken tussen zuivere rechtsvormwijzigingen en andere vormen van overgang van onderneming. Ook is het niet mogelijk om terugwerkende kracht te geven aan het wetsvoorstel, omdat door het UWV en de Belastingdienst dan contra legem zou worden gehandeld. De staatssecretaris verwacht geen grote problemen, omdat werknemers in het huidige dienstverband al eerder een doelgroepverklaring hebben aangevraagd of iemand hiervoor hebben gemachtigd. Ten tweede zijn veel werkgevers gemachtigd de verklaring aan te vragen. Ook is er door een groep Wtl-kennishouders en gedragsdeskundigen geconcludeerd dat het proces voldoende ‘doenlijk’ is voor zowel de werknemer als de werkgever. Werkgevers hebben geen actieve faciliteerplicht bij de aanvraag omdat het niet wenselijk is de regeldruk voor werkgevers verder te verhogen.
De beoogde inwerkingtredingsdatum van dit wetsvoorstel is 1 januari 2027.
Wetingang:
Wet tegemoetkomingen loondomein artikel 1.1
Wet tegemoetkomingen loondomein artikel 2.6
Wet tegemoetkomingen loondomein artikel 2.7
Wet tegemoetkomingen loondomein artikel 2.14
Wet tegemoetkomingen loondomein artikel 2.15
Wet tegemoetkomingen loondomein artikel 4.1
Wet tegemoetkomingen loondomein artikel 4.6
Wet tegemoetkomingen loondomein artikel 6.2
Rubriek: Loonbelasting, Sociale zekerheid algemeen
Regelgevende instantie: Staten-Generaal
Editie: 9 december
Informatiesoort: VN Vandaag