Het traject urgente meldingen heeft als doel om, binnen de kaders van de privacywetgeving, een proces in te richten dat het mogelijk maakt om meldingen van (vermoedelijk) ernstige misstanden op te kunnen pakken en daarop te kunnen handhaven. De IBDT onderzocht waarom het project spaak loopt.
De Belastingdienst herkent de oorzaken die de IBTD in haar rapport schetst en stelt de volgende verbeterpunten voor:
-
Een meer gecoördineerde, gezamenlijke start van het meldingenproces met de stakeholders (zoals de FIOD, politie en Informatieknooppunt Zorgfraude);
-
Verbetering van de privacy-organisatie: hierbij verwijst de staatssecretaris naar zijn brief van 4 juli 2025 (V-N 2025/32.16) waarin is aangegeven hoe de privacy-organisatie is ingericht, welke verbeteringen er al zijn doorgevoerd en welke toekomstige ambities de Belastingdienst heeft op dit gebied;
-
Een gezamenlijke sessie met het bureau FG in oktober om stappen te zetten bij het doorbreken van belemmerende patronen die rond het meldingenproces spelen.
Het urgente meldingenproces is nu nog handmatig. In de volgende stand-van-zakenbrief meldt de staatssecretaris wanneer de ICT voorziening voor de urgente meldingen gereed zal zijn.
Rubriek: Belastingrecht algemeen, Fiscaal bestuurs(proces)recht
Regelgevende instantie: Ministerie van Financiën
Editie: 8 augustus
Informatiesoort: VN Vandaag