De eerste twee voorstellen, een CO₂-welvaartsbelasting en een extra winstbelasting voor vervuilende bedrijven, wijst het kabinet af. Deze maatregelen maken het belastingstelsel complex en moeilijk uitvoerbaar, vooral door gebrek aan betrouwbare internationale emissiedata. Bovendien bieden ze slechts een indirecte prikkel, terwijl directe beprijzing via systemen zoals het Europese emissiehandelssysteem effectiever is.
Het uitfaseren van fossiele subsidies voor de industrie krijgt steun, maar het kabinet benadrukt dat dit geleidelijk en in Europees verband moet gebeuren om te voorkomen dat productie en emissies naar het buitenland worden verplaatst. Voor bunkerbrandstoffen in de zeevaart is een nationale belasting juridisch onmogelijk door EU-regels. Om te zorgen dat alle schepen wereldwijd bijdragen en er mondiaal gelijke concurrentievoorwaarden gelden, zet het kabinet in op beprijzen en normeren via de Internationaal Maritieme Organisatie (IMO).
In het pakket Belastingplan 2026 is al gekozen voor hogere tarieven op langeafstandsvluchten vanaf 2027. Daarnaast worden zware auto’s al zwaarder belast worden via BPM en motorrijtuigenbelasting. Er wordt nog onderzoek gedaan naar aanvullende opties voor de toekomst, zoals een tenaamstellingsbelasting.
Wetingang:
Wet belastingen op milieugrondslag artikel 71H
Wet belastingen op milieugrondslag artikel 72
Rubriek: Milieuheffingen
Regelgevende instantie: Ministerie van Financiën
Editie: 23 december
Informatiesoort: VN Vandaag