De regering wil de proceskostenvergoeding voor WOZ-adviesbureaus met 75 procent verlagen. "Hiermee wordt een complete beroepsgroep de nek omgedraaid. Bovendien is deze aanpak niet de oplossing van de WOZ-problematiek. De verdwijning van de adviesbureaus betekent namelijk niet het einde van foutieve waarderingen", zegt Dirk-Jan Wolfert van de Vastelastenbond.
Hij wordt gesteund door Dennis van der Locht van de branchevereniging voor WOZ-bezwaarbureaus VRLB die vorige maand tegen EenVandaag zei dat juist een historisch hoge WOZ-waarde voor de grote hoeveelheid bezwaren zorgt. "Mensen willen zelf bezwaar maken via de gemeente, maar zeggen niemand te pakken te krijgen."
Wolfert kan dat beamen. Volgens hem werden burgers voordat er WOZ-bureaus waren niet serieus genomen door de gemeente en met een kluitje in het riet gestuurd. "Door de bureaus zijn gemeenten de taxaties gaan verbeteren en aan het verbeteren van hun dienstverlening gaan werken. Als er geen WOZ-adviesbureaus meer zijn, is de kans groot dat gemeenten in hun oude gedrag terugvallen. Er zijn geen partijen die hen scherp houden.”
'Minder rechtsbescherming'
Het kabinet wil het verdienmodel van WOZ-bureaus fors verminderen. Op Prinsjesdag is het Wetsvoorstel Wet herwaardering proceskostenvergoedingen WOZ en BPM ingediend. Het wetsvoorstel is een reactie op de signalen vanuit onder meer de Belastingdienst en de rechtspraak over de hoge instroom van WOZ- en BPM-zaken die worden ingediend door no-cure-no-pay-gemachtigden.
Wat Wolfert zorgen baart, is dat burgers door dit wetsvoorstel rechtsbescherming wordt ontnomen. WOZ-bureaus helpen mensen bij het maken van bezwaar, wat niet even eenvoudig is voor sommige woningeigenaren. "Voor die woningeigenaren hebben die bureaus echt wel een rol te vervullen", onderschrijft ook hoogleraar Arjen Schep van Lokale Overheden in de uitzending van EenVandaag.
Maar Schep voegt hieraan toe dat uit onderzoek blijkt dat de bureaus het niet beter doen dan de burger. "Het maakt niet uit of je het door een bureau laat doen of dat je het zelf doet." Behalve wanneer het gaat om de hogere aanpassingen. "Dan zijn deze bureaus succesvoller dan de woningeigenaren zelf."
'Betere taxatierapporten'
Maar echt minder bezwaren komen er pas als de WOZ-waarde vaker zou kloppen, denkt Schep. "De gemeente weet niet wat de staat is van het onderhoud is van de woning, of hoe oud je keuken of badkamer is. Als de gemeente meer haar best doet om ook die secundaire kenmerken in kaart te brengen, zijn er ook minder bezwaren nodig", zegt hij.
Wolfert stelt dat gemeenten hun prioriteiten moeten bijstellen. "In plaats van de aanval op WOZ-adviesbureaus te openen hadden ze hun tijd beter kunnen besteden aan het verbeteren van het taxatieproces. Door beter te communiceren en een duidelijk taxatieverslag toe te voegen, kan de overheid het vertrouwen van burgers terugwinnen en het aantal WOZ-bezwaren terugdringen", vindt de directeur van de Vastelastenbond. "Bovendien moet de politiek zich inzetten voor een wijziging van de sterk verouderde WOZ-wet."
Bron: Nieuws