Kleine goede doelenorganisaties, culturele instellingen en ouderen- en welzijnsorganisaties riskeren per 1 januari 2014 hun ANBI -status kwijt te raken. Vanaf die tijd zijn zij wettelijk verplicht om financiële verantwoording en andere informatie op hun website te publiceren. Uit onderzoek van accountants- en adviesorganisatie Accon avm blijkt dat 98% van de instellingen niet voldoet aan deze eisen.
De ANBI (algemeen nut beogende instelling) –status is belangrijk voor de organisaties. Dankzij de status kunnen donateurs hun giften aftrekken bij de fiscus. De Staatssecretaris van Financiën vindt dat de instellingen hun huishoudboekje op orde moeten hebben en de doelen van de organisatie duidelijk moeten zijn. Ze zijn verplicht om al deze informatie via internet aan het publiek te vertellen. Uit het onderzoek blijkt echter dat in 19% van de gevallen de vereiste informatie in zijn geheel niet beschikbaar. Bij 79% is de informatie deels aanwezig, maar zeker nog niet compleet.
Grote goede doelen wel goed op orde
Ruben Altink, specialist accountancy bij Accon avm: ‘De meeste grote goede doelenorganisaties hebben de benodigde informatie wel beschikbaar. Deze zijn ook niet meegenomen in het onderzoek. Maar voor kleinere instellingen geldt dit niet, terwijl het juist voor deze groep extra belangrijk is om de ANBI-status te behouden. Er zijn websites van externen beschikbaar die tegen vergoeding de informatie van de ANBI op internet plaatst. Echter is de instelling zelf verantwoordelijk voor de volledigheid van deze informatie. Zo weten veel instellingen niet dat per 1 januari as de financiële informatie over 2012 online moet staan volgens de regels.'
Toelichting
Het onderzoek van Accon avm is uitgevoerd in de laatste week van november. Hiervoor zijn 52 ANBI's geselecteerd op basis van alfabetische volgorde (twee per letter van het alfabet). Van deze ANBI's is gezocht naar de vereiste informatie op de eigen website en op ‘verzamelwebsites'.
Bron: Accon avm
1