Volgens minister Grapperhaus van Justitie en Veiligheid krijgt een melder van een ongebruikelijke transactie betere bescherming. Dat schrijft hij in een brief aan de Tweede Kamer. Het waarborgen van de veiligheid van een melder moet nog meer aandacht krijgt. Anoniem melden van ongebruikelijke transacties blijft niet mogelijk, maar in uitzonderingsgevallen kunnen de gegevens geanonimiseerd worden opgenomen in het strafdossier.
De huidige wettelijke praktijk is dat opsporingsdiensten contact opnemen met de desbetreffende melder als er aanwijzingen zijn voor mogelijke dreigingsrisico’s. Een melder van een ongebruikelijke transactie kan bovendien zelf contact opnemen met de politie bij dreigingen die hijzelf voorziet.
Grapperhaus wil dit beleid nu aanscherpen, zo schrijft hij in zijn brief. De overheid kan (aanvullende) maatregelen nemen in het kader van het stelsel 'bewaken en beveiligen' en het Openbaar Ministerie kan gebruik maken van de bestaande wettelijke kaders ter bescherming van de melder. Daaronder valt, in uitzonderlijke gevallen en ter bescherming van de melder, het anonimiseren van de gegevens van de meldingsplichtige instelling in het strafdossier.
In antwoord op Kamervragen heeft de minister eerder aangegeven dat anoniem melden van ongebruikelijke transacties niet mogelijk is. Het OM kan immers alleen verder met een verdacht verklaarde transactie wanneer deze ook geverifieerd kan worden bij de melder. Bovendien moet het OM de mogelijkheid hebben om aanvullende en verduidelijkende gegevens op te kunnen vragen bij de meldende instelling.
Aanleiding voor deze aangescherpte werkwijze is een door de Tweede Kamer aangenomen motie van Tweede Kamerlid Michiel van Nispen (SP). In deze motie wordt de regering gevraagd in overleg met notarissen en belastingadviseurs te bekijken hoe de veiligheid van een melder van een ongebruikelijke transactie beter kan worden gewaarborgd, bijvoorbeeld door de melder in het strafdossier te anonimiseren.
Bron: KNB
Informatiesoort: Nieuws
Rubriek: Strafrecht