Het besluit basisregistratie personen is per 15 juli 2023 gewijzigd waardoor levens- en naturaverzekeraars beter in staat zijn om aanspraken van gerechtigden op een uitkering tijdig te honoreren en te voorkomen dat onterecht periodieke uitkeringen voortduren.

Volgens schattingen van het Verbond van Verzekeraars zien verzekeraars meerdere duizenden keren per jaar aanleiding om via de BRP een overlijden van een verzekerde of gegevens van mogelijke begunstigden te achterhalen. Zij kunnen daarvoor tot nu toe per geval bij de desbetreffende gemeente een verzoek indienen om (actuele) informatie, zoals informatie over overlijden en adressering.

Het gewijzigde besluit stelt verzekeraars in staat om spontaan en automatisch geïnformeerd te worden over het overlijden van een verzekerde. Daarnaast kunnen verzekeraars door middel van een zoekvraag actuele gegevens over de begunstigde opvragen uit de BRP.

Uitgangspunt blijft dat de verzekeringnemer en nabestaanden zelf wijzigingen moeten doorgeven aan de verzekeraar. Het komt echter maar al te vaak voor dat dit niet gebeurt. Het gevolg daarvan is dat natura-uitvaartverzekeraars hun uitvaartdiensten niet kunnen verrichten of pas nadat de uitvaart heeft plaats gevonden en dat levensverzekeraars onterecht niet uitkeren (zogenaamde slapende polissen).

Ook komt het geregeld voor dat levensverzekeraars ten onterechte periodieke uitkeringen blijven doen, waarna deze later teruggevorderd worden en nabestaanden in overleg met de Belastingdienst moeten over afgedragen loonheffing. Voor alle betrokkenen complexe en belastende processen.

Verzekeraars zullen in staat gesteld worden hun verzekerden ‘aan te melden’ bij de BRP. Als voor een verzekerde een afnemersindicatie wordt afgegeven ontvangt de verzekeraar automatisch bericht in geval van overlijden. Hierdoor is de verzekeraar tijdig op de hoogte van het overlijden van een verzekerde en kunnen ongewenste situaties worden voorkomen. Het Verbond van Verzekeraars verwacht dat verzekeraars binnen een jaar aangesloten zullen zijn op de BRP.

Belang voor de praktijk

Pensioenuitvoerders hebben al toegang tot de BRP en kunnen dit raadplegen als dit nodig is voor de uitvoering van pensioenregelingen. Dat is een ruimere autorisatie dan dat levensverzekeraars krijgen. Levens- en naturaverzekeraars krijgen enkel systematische toegang tot de BRP ten behoeve van het honoreren van ‘aanspraken van gerechtigden op opvorderbare gelden en het beëindigen van periodieke uitkeringen’. Zij mogen BRP-gegevens dus niet voor andere onderdelen van hun bedrijfsproces gebruiken, bijvoorbeeld als post onbestelbaar retour komt en er niet ook sprake is van een probleem bij het moeten honoreren van een aanspraak of het doen van uitkeringen.

Aansluiting op de BRP, zoals nu in het besluit mogelijk is gemaakt voor verzekeraars, geldt niet voor banken en beleggingsinstellingen. Deze financiële instellingen moeten nog steeds per geval informatie uit de BRP opvragen bij een gemeente.

Bron: Legal en Tax Nationale Nederlanden

Informatiesoort: Nieuws

Rubriek: Belastingrecht algemeen

449

Gerelateerde artikelen