Gerelateerde artikelen
EU-lidstaten schrappen dubbele belasting op rendement investering
De EU-ministers van Financiën zijn dinsdag akkoord gegaan met nieuwe belastingregels. Die gaan ervoor zorgen dat beleggers geen dubbele belasting meer hoeven te betalen over het rendement van hun grensoverschrijdende beleggingen in aandelen en obligaties.
Kennisgroepstandpunt: Duits Sondervermögen kwalificeert als opbrengstgerechtigde voor de Wet DB 1965
Een Duits Sondervermögen met één participant en een Duits Sondervermögen met meerdere participanten kwalificeren als opbrengstgerechtigde voor de Wet DB 1965. Dit staat in een standpunt van de Kennisgroep dividendbelasting en bronbelasting.
Nota naar aanleiding van het verslag wetsvoorstel Wet plan van aanpak witwassen
Minister Heinen van Financiën stuurt de nota naar aanleiding van het verslag bij het wetsvoorstel Wet plan van aanpak witwassen naar de Eerste Kamer. Dit wetsvoorstel voorziet in een verbod op contante betalingen voor goederen in en vanuit Nederland vanaf € 3000.
Europese Rekenkamer ziet taak voor commissie om belastingontwijking strenger aan te pakken
Ondanks de beperkte bevoegdheden van de Europese Commissie op het gebied van de directe belastingen, vindt de Europese Rekenkamer (ERK) dat de commissie meer moet doen om belastingontwijking door bedrijven tegen te gaan. De rekenkamer denkt onder meer aan de ontwikkeling van specifieke richtsnoeren voor de EU-landen zodat deze één front kunnen vormen tegen schadelijke belastingpraktijken. Ook moet de commissie ervoor zorgen dat er snel een gemeenschappelijk systeem voor prestatiemonitoring wordt ingevoerd. Dat is de conclusie van een verslag van de ERK die onderzocht hoe drie EU-richtlijnen in de periode 2019-2023 zijn toegepast in Ierland, Cyprus, Luxemburg, Malta en Nederland.
Zuiveringsheffing waterschappen discrimineert volgens A-G tweepersoonshuishoudens
Advocaat-generaal Wattel is van mening dat het systeem van zuiveringsheffing wel degelijk een niet te rechtvaardigen discriminatie van tweepersoonshuishoudens met zich meebrengt. Gelet op het geringe financiële belang (circa € 58 per jaar) ziet de A-G echter geen reden voor de rechter om in te grijpen.