"Instagram blijkt heel geschikt om onderwerpen te behandelen die juist jongeren aanspreken, zoals een bijbaantje naast je opleiding of je eerste auto kopen. In een verhaal kun je bijvoorbeeld stap voor stap uitleggen wat je moet regelen als je gaat samenwonen en of je de kosten voor aanschaf van een laptop mag aftrekken als je gaat studeren." Dat zegt adviseur sociale media bij de Belastingdienst Sander van Bastelaar.
Sinds afgelopen voorjaar is de Belastingdienst actief op Instagram. "We wilden de doelgroep 18-35 jaar beter bereiken", aldus Van Bastelaar. "We zagen dat we van deze groep minder vragen via Facebook kregen." Een groot voordeel van de Instagram: de content verdwijnt na 24 uur vanzelf.
De Belastingdienst denkt vooral de jongere doelgroepen beter te bereiken via Instagram. De fiscus ziet social media als een prima instrument om nader kennis te maken met jongeren. Social media zijn minder belangrijk in de communicatie met 35-plussers, stelt Van Bastelaar. Die zijn al gewend aan contact met de Belastingdienst. "Maar jongere mensen kennen ons nog niet echt. Bovendien krijgen ze informatie over het algemeen graag op een meer visuele manier voorgeschoteld. We maken bijvoorbeeld infographics en gebruiken veel beeld met korte teksten."
"We zijn nu bijna 1 jaar bezig op Instagram en de berichten slaan goed aan. Doel was om op 1 oktober 2020 rond de 500 volgers te hebben, maar dat waren er toen al ruim 2.500. Inmiddels tellen we er meer dan 4.000. Halverwege 2021 verwachten we op Instagram meer vragen te krijgen dan op Facebook en Twitter bij elkaar", aldus Van Bastelaar op de website van de Belastingdienst.
Bron: Belastingdienst
Informatiesoort: Nieuws
Rubriek: Belastingrecht algemeen