De Belastingdienst krijgt steeds vaker vragen via Instagram. Dat blijkt uit de tweede voortgangsrapportage over het jaarplan 2020 van de Belastingdienst dat naar de Tweede Kamer is gestuurd. De rapportage blikt terug op de periode mei tot en met augustus 2020.
Het lukt de Belastingdienst nog niet om alle onlinevragen binnen twee uur te beantwoorden. Dit gebeurt nu in 59,5% van de gevallen, terwijl het streven is om dit in 80% van de gevallen te doen. De bereidbaarheid van de Belastingtelefoon was in de verslagperiode overigens goed met 93% ten opzichte van de beoogde 90%.
Verder blijkt uit de voortgangsrapportage dat de aangiftecampagne 2019 is afgerond. In 99,7% van alle voor 1 april ontvangen aangiften is vóór 1 juli 2020 gereageerd door middel van een voorlopige aanslag, definitieve aanslag of een bericht. Inmiddels zijn er tot en met augustus ruim 5.900 brieven verstuurd aan belastingplichtigen om ze te attenderen op mogelijke fouten, bijvoorbeeld een te lage WOZ-waarde.
De fysieke hulp bij aangifte kan pas weer worden opgestart als de situatie rondom corona dit toelaat. Belastingplichtigen en de maatschappelijke dienstverleners, zoals bibliotheken, die hen hierbij helpen krijgen meer tijd voor het doen van aangifte. Daarom is er uitstel verleend voor het doen van aangifte tot 1 januari 2021. Ook wordt deze groep geen belastingrente in rekening gebracht als zij binnen de automatisch verleende uitsteltermijn aangifte doen. Dit geldt ook voor de periode na 1 oktober 2020.
Het percentage tijdig ontvangen aangiften inkomstenbelasting en vennootschapsbelasting 2019 ligt met 90,1% onder de norm van minimaal 94%. In verband met de coronacrisis werden geen herinneringen en aanmaningen verstuurd. Voor de vennootschapsbelasting is daar onlangs weer mee gestart. Voor de inkomstenbelasting wordt dit proces de komende tijd weer gestart.
Bron: Redactie TaxLive
Informatiesoort: Nieuws
Rubriek: Belastingrecht algemeen