Volgend jaar wijzigen de bijtellingsregels voor de auto van de zaak. ABAB accountants en adviseurs beschrijft in een artikel wat dat betekent. Voor een elektrische auto moet, afhankelijk van de cataloguswaarde, vanaf 2019 meer bijtelling betaald worden.
De huidige bijtelling voor auto's van de zaak
Op dit moment zijn er twee bijtellingscategorieën:
- 4%: voor voertuigen die volledig elektrisch rijden en dus 0 g/km CO2-emissie hebben.
- 22%: voor voertuigen met meer dan 0 gram CO2-emissie per gereden kilometer.
Bijtelling in 2019
Werknemers met een elektrische auto met een waarde van meer dan € 50.000 krijgen vanaf 1 januari 2019 te maken met een gecombineerd bijtellingspercentage. Zij betalen 4 % over de eerste € 50.000 en over het bedrag daarboven betalen ze 22% bijtelling.
Tesla-tax
Een werknemer met een Tesla Model S 75D met een catalogusprijs van ongeveer € 87.000 betaalt in 2018 met 4% bijtelling ongeveer € 150 belasting netto per maand. In januari 2019 loopt dat bedrag op tot meer dan € 400 per maand. In 2021 betaalt de werknemer ruim € 800 per maand.
Bijtellingspercentage vijf jaar vast
Het bijtellingspercentage staat voor vijf jaar vast, gerekend vanaf de eerste dag van de maand volgend op de eerste ingebruikname. Dat is de dag waarop het kenteken van de auto voor het eerst op naam is gesteld. Als die dag vóór of óp 31 december 2018 ligt, geldt het bijtellingspercentage van 2018 nog vijf jaar.
Massale overstap?
De wet waarin bovenstaande maatregelen staan beschreven (Autobrief II), wordt in september 2018 geëvalueerd. Misschien vloeien daar nog wijzigingen uit voort. Als de overheid geen nieuwe voordelen voor elektrische auto's introduceert, stapt zakelijk rijdend Nederland straks weer massaal over naar benzine of diesel.
Bron: ABAB accountants en adviseurs
18