Leaserijders betalen structureel teveel belasting over hun leaseauto. Dat blijkt uit onderzoek door één van de 'big four' belastingadvieskantoren in opdracht van LeasePlan Nederland.
Omdat de Nederlandse overheid steeds meer niet-fiscale doelen wil bereiken via de bijtelling, komen de huidige tarieven niet langer overeen met de reële economische waarde van het privérijden. De overheid heeft al geldelijke voordeel bij een bijtelling van 11%, zo blijkt uit berekeningen op basis van de integrale kosten van enkele representatieve modellen uit de vloot van de leasemaatschappij. LeasePlan pleit daarom voor één kostendekkend bijtellingstarief van 11%, met enkel een korting voor (volledig) elektrische auto's.
De fiscale bijtelling is ooit ingevoerd vanuit de gedachte dat een auto die aan de werknemer ter beschikking wordt gesteld, ook voor privédoeleinden kan worden gebruikt. Met de bijtelling wordt het 'loon in natura' of wel de economische waarde van het privérijden belast. Sinds 2008 is bijtelling echter steeds vaker gebruikt om niet-fiscale doelen te bereiken, zoals de ambitie van het kabinet om in 2020 200.000 elektrische auto's op de weg te hebben. Deze niet-fiscale doelen hebben inmiddels een aanzienlijke invloed op de hoogte van de bijtelling.
Leaseplan vindt dat de bijtelling berekend zou moeten worden over de integrale kosten van een auto, inclusief onder andere verzekering, onderhoudskosten, brandstof en btw, in plaats van staffeling aan de hand van CO2-uitstoot. De leaserijder komt dan eerder uit op 11%. Dat tarief ligt overigens ook veel meer in lijn met tarieven in omringende landen. Een groot advocatenkantoor, Nauta Dutilh, onderzoekt of er mogelijke aanknopingspunten zijn om de huidige fiscale bijtellingsregeling juridisch te bestrijden.
Bron: Leaseplan
Informatiesoort: Nieuws
Rubriek: Inkomstenbelasting