De Belastingdienst gaat extra mensen inzetten om de doelstelling voor volgend jaar, meer dan 90 procent van de bezwaren op tijd afhandelen, te halen. De extra inzet is nodig door een onverwacht grotere hoeveelheid bezwaren en verzoeken die de dienst heeft ontvangen van mensen die bezwaar hebben gemaakt tegen onder meer de box 3-heffing. Dat blijkt uit de Tweede voortgangsrapportage van het jaarplan 2019 die staatssecretaris Snel van Financiën woensdag naar de Tweede Kamer stuurde.

Ook voor ondernemers geldt dat zij nog te lang moeten wachten voordat zij een reactie ontvangen van de Belastingdienst op hun bezwaar. Voor de verschillende belastingmiddelen is de termijn voor bezwaarbehandeling in het algemeen verbeterd, zo stelt de staatssecretaris, maar de behandeltijden zijn nog steeds te lang. Door ook hier extra capaciteit in te zetten
op de bezwaarbehandeling en door procesverbeteringen, wil de Belastingdienst de behandeltijd terugdringen. Het zal nog tot het begin van volgend jaar duren voordat bezwaren weer op tijd worden behandeld. In de Eerste voortgangsrapportage  schreef Snel nog dat de vertraging in de bezwaarbehandeling tot het einde van dit jaar zou duren.

BelastingTelefoon

De bereikbaarheid van de BelastingTelefoon blijft nog steeds achter op de doelstelling. De bereikbaarheid, waarbij rekening wordt gehouden met de bellers die geautomatiseerd worden geholpen, was in de periode van juni tot en met september voor alle telefonie 86%. De doelstelling is 90%. De oorzaak van de achterstand is de gemiddelde afhandeltijd van gesprekken, die langer is geworden door de instroom van veel nieuwe medewerkers.

Aangiftecampagne

Snel kan ook goede resultaten melden. Het overgrote deel van de burgers die aangifte deed, heeft vóór 1 juli bericht van de Belastingdienst gehad. Na de aangiftecampagne voor de inkomensheffingen zijn er in juni meer dan 10 miljoen aanslagen opgelegd. Bij mensen met recht op een toeslag is dat recht al zoveel mogelijk aangepast aan de actuele situatie van de toeslaggerechtigde.

Werving personeel

Voor 2019 is de wervingsopgave 3450 fte. Tot en met augustus heeft de Belastingdienst een instroom gehaald van ongeveer 2000 fte. Het lukt waarschijnlijk niet om de wervingsopgave voor 2019 helemaal dit jaar te realiseren, waardoor de dienst een kleine uitloop heeft tot in 2020. Naar verwachting gaat het om 150-350 fte in de eerste twee maanden van 2020.

ICT

Op het gebied van ICT is het achterstallig onderhoud verminderd van 52 tot 44 procent. Daarmee is de doelstelling van dit jaar al gehaald. Doel is om het achterstallig onderhoud terug te brengen tot 30 procent in 2022. Minder achterstallig onderhoud zorgt ervoor dat er in de toekomst meer capaciteit beschikbaar komt voor de implementatie van nieuw beleid (zoals belastingplannen), modernisering, vernieuwing - en op termijn het besparen van kosten.

Begeleidende brief staatssecretaris Snel

Tweede voortgangsrapportage jaarplan 2019

Bron: Redactie TaxLive

Informatiesoort: Nieuws

Rubriek: Belastingrecht algemeen

Focus: Focus

Carrousel: Carrousel

4

Gerelateerde artikelen