Er is een ,,serieus alternatief'' voor de door het kabinet voorgestelde aanscherping van de fiscale bijtellingsnormen voor zakelijke auto's. Brancheorganisaties RAI Vereniging, Bovag en VNA stuurden donderdag een ,,breed gedragen alternatief plan'' naar de Tweede Kamer.
Het huidige aantal van vijf bijtellingscategorieën gaat net als in het plan van het kabinet terug naar vier, maar het verschil is dat door enkele CO2-normen aan te passen, in de 20 procentscategorie meer zuinige zakelijke modellen terechtkomen.
In het kabinetsvoorstel worden leaserijders eigenlijk voor de keuze gesteld om een plug-in hybride te nemen met 14 procent bijtelling of een conventionele auto met 25 procent. In de 20 procentscategorie valt bijna geen enkel bestaand model meer.
Door het aanbod binnen die categorie uit te breiden, krijgen alle automerken weer een eerlijke kans, zegt een woordvoerder van Bovag. En leaserijders krijgen zo meer keuze. Daarmee wordt volgens hem de forse marktverstoring voorkomen die ingebakken zit in de plannen van staatssecretaris Eric Wiebes van Financiën.
De discussie gaat over de regeling voor het 'tussenjaar' 2016. De huidige bijtellingsregeling loopt eind 2015 af. Over hoe het autobelastingstelsel er in 2017 en daarna gaat uitzien, komt de staatssecretaris in de loop van volgend jaar pas met een concreet voorstel.
Bron: ANP
1