"We moeten ervoor zorgen dat onze ecologische voetafdruk volledig wordt weerspiegeld in onze belastingen. Wil je toe naar een circulaire economie, dan zul je moeten nadenken over het veranderen van het belastingstelsel", zegt Eurocommissaris Frans Timmermans die verantwoordelijk is voor het klimaatbeleid. De EU wil in 2050 de uitstoot van alle schadelijke stoffen hebben teruggebracht tot 'netto nul'.

Als onderdeel van de klimaatplannen zal de Europese Commissie tegen komende zomer de EU-regels voor energiebelasting wijzigen. Timmermans wil bovendien het huidige Europese systeem van belastingen herzien, waarin de kosten van het maken en vervoeren van een product worden weerspiegeld in de heffingen, maar niet de negatieve gevolgen van het gebruik van dat product voor het milieu.

Sommige landen zoals Nederland en Duitsland lopen voorop met de invoering van nationale milieubelastingen. Nederland gaat volgend jaar een CO2-heffing opleggen aan de industrie en sinds kort is bekend dat volgend jaar een vliegbelasting in werking treedt. Ondertussen hebben alle EU-landen ingestemd met een belasting op niet-gerecycled plastic afval en wil de commissie een belasting op vliegtuigbrandstof voor alle lidstaten om een ​​vermindering van de luchtvaartemissies te realiseren.

Timmermans staat voor een grote uitdaging om de fiscale systematiek te wijzigingen conform zijn plannen. Andere of nieuwe belastingregels moeten worden goedgekeurd door alle 27 lidstaten en met name CO2-heffingen zoals een brandstofbelasting kunnen weerstand oproepen bij lidstaten die hun bedrijven en consumenten willen beschermen tegen kostprijsverhogende heffingen. De EU stelt momenteel wel minimumaccijnstarieven vast die de lidstaten moeten toepassen op brandstoffen zoals gas en kolen.

Bron: Reuters

Informatiesoort: Nieuws

Rubriek: Europees belastingrecht, Milieuheffingen

4

Gerelateerde artikelen