Under EU law, ancillary costs of import – especially transport costs – should be included in the tax base of the import, and exempt from VAT until they reach their first destination. Under Italian law, this VAT exemption for ancillary costs is only granted if these costs have already been taxed at the border. This approach is not in line with EU rules and may generate a disproportionate administrative burden for transporters and traders. The request is in the form of a Reasoned Opinion. In the absence of a satisfactory response within two months, the Commission may refer Italy to the EU's Court of Justice.
Gerelateerde artikelen
Vanaf juli 2026 invoerrechten voor kleine pakketten van buiten EU
Het wordt duurder om pakketjes van buiten de EU te kopen. Op elk pakketje dat bij onder meer Chinese webshops wordt gekocht, moeten consumenten vanaf juli 2026 € 3 aan invoerrechten betalen. Dat hebben de EU-ministers van Financiën op 12 december 2025 besloten. Nu hoeven consumenten pas invoerrechten te betalen als het gaat om een pakket van minimaal € 150.
Invoer van kleine pakketten op agenda Ecofinraad
Vrijdag 12 december 2025 wil de Ecofinraad vooruitgang boeken met een eenvoudige, tijdelijke oplossing om douanerechten te heffen op goederen in kleine pakketten met een waarde van minder dan € 150. Deze pakketten komen momenteel onder een vrijstelling de EU binnen.
Europese ViDA-regelgeving: e-facturering en digitale rapportage
De ViDA-regelgeving moet een modern, digitaal en fraudebestendig BTW-stelsel creëren dat aansluit bij de digitale economie en de interne markt versterkt. De Europese Unie heeft het ViDA-pakket, bestaande uit één richtlijn en twee verordeningen, in maart 2025 gepubliceerd. Specialist Anne Marieke Smits behandelt dit onderwerp op InView in een nieuw fiscaal thema ‘e-facturering en digitale rapportage’.