Asjes - voorheen PwC, nu AsjesBisseling Belastingadviseurs - heeft zitting in het Fiscaal Platform van de KNVB, dat op regelmatige basis overlegt met de Belastingdienst over fiscale zaken die het betaald voetbal aangaan. De procedure is in dat overleg aangekondigd en de Belastingdienst "snapt het wel", aldus Asjes. "Iedereen die zich verdiept in de cijfers ziet dat deze heffing, die gericht is op rijke multinationals, een andere bedrijfstak uitzonderlijk zwaar treft." Die bedrijfstak heeft het bovendien erg moeilijk. De achttien Eredivisieclubs boekten in het seizoen 2010-2011 een negatief bedrijfsresultaat van 35 miljoen euro. Vorig seizoen resteerde er een verlies van naar schatting 26 miljoen euro, de - nu omstreden - grondovereenkomst tussen PSV en de gemeente Eindhoven niet meegerekend.
Budgetafspraken
Asjes: "Die financiële situatie is de reden dat veel clubs onder toezicht staan bij de KNVB. In dat kader zijn budgetafspraken gemaakt. Maar toen kwam de overheid ineens met een persbericht, waardoor de loonkosten bij sommige clubs met 10 procent zullen stijgen."
Afgezien van het feit dat er al budgetafspraken met de toezichthouder waren gemaakt, is er ook sprake van materieel terugwerkende kracht omdat bij het sluiten van de spelerscontracten de crisisheffing niet bekend was. Bovendien werd de regeling pas op 28 april 2012 aangekondigd, terwijl hij geldt voor heel 2012. "Clubs hebben daar geen rekening mee kunnen houden. Die terugwerkende kracht is in strijd met het Europees recht." Spelerscontracten kunnen niet zomaar opengebroken worden. "Dat is een uiterst kostbare zaak. De contracten zijn van grote waarde, kijk maar naar de afkoopsommen die bij transfers worden betaald." Ook wordt het voor clubs nu veel lastiger te voldoen aan de Financial Fair Play-regels van de UEFA, met name de zogeheten break-even rule.
Excessive burden
Deze argumenten zal Asjes tegen de crisisheffing inbrengen om te voldoen aan het vereiste van een 'excessive burden' zoals die in Artikel 1 van het Eerste protocol bij het EVRM staat omschreven. "Natuurlijk, de overheid heeft de bevoegdheid belasting te heffen en zo een inbreuk te doen op het recht van eigendom. Maar er moet sprake zijn van een fair balance, zo heeft ook onlangs het Hof Arnhem in verband met een vergelijkbare heffing vastgesteld. Ons punt is dat die balans in dit geval geheel ontbreekt en dat er sprake is van een individuele 'excessive burden'."
Asjes neemt aan dat er sprake is geweest van "enige onnadenkendheid" bij de wetgever. "De heffing is gericht op multinationals die een aantal managers en bestuurders met hoge lonen in dienst hebben. Voor die bedrijven zal de crisisheffing hooguit enkele tienden van procenten van de loonsom bedragen. Dat valt in het niet bij de gevolgen in het betaald voetbal."
Spelerssalaris
In de Jupiler League, de eerste divisie, is de schade vrijwel nihil. Het gemiddelde spelerssalaris in die divisie was volgens cijfers van de Federatie van betaaldvoetbalorganisaties FBO in 2012 31.000 euro. In de Eredivisie wordt bijna tien keer zoveel betaald: 305.000 euro gemiddeld. Ajax en PSV betalen gemiddeld meer dan 400.000 euro. FC Twente is nummer drie op die ranglijst. NuSport publiceert elk jaar een Inkomens Top 100 en daaruit blijkt bijvoorbeeld dat Orlando Engelaar bij PSV 1,8 miljoen euro verdient, terwijl Kevin Strootman, Jeremain Lens en Erik Pieters rond de 1 miljoen euro ontvangen.
Een gemiddelde club met 25 contractspelers zou aldus een crisisheffing van 600.000 opgelegd krijgen. PSV laat in zijn jaarverslag weten dat de volledige last inzake de crisisheffing al ten laste van het resultaat is gebracht. Ajax publiceert dat 'de overige personeelskosten zijn gestegen met 2,5 miljoen euro, met name doordat hier de reservering voor de crisisheffing 2012 in is opgenomen'.
Eenmalig
Asjes schat de kans dat de KNVB - uiteindelijk - in het gelijk wordt gesteld op meer dan 50 procent, ervan uitgaande dat de Hoge Raad de eerder genoemde uitspraak van het Hof Arnhem in stand laat. "De onrechtvaardigheid van de gevolgen van deze heffing voor het betaald voetbal is duidelijk." Dat argument blijft ook van kracht voor de recent aangekondigde verlenging van de heffing naar 2013. "In dat geval is er ook weer sprake van materieel terugwerkende kracht. De veronderstelling was dat het om een eenmalige heffing ging en pas op 1 maart 2013 is de verlenging bekendgemaakt. Dat is niet zoals het behoort te gaan."
Ten behoeve van de procedure is afgesproken dat Asjes in samenwerking met anderen en de KNVB de betaaldvoetbalorganisaties in drie categorieën onderverdelen en dan uit elke categorie één casus lichten die als voorbeeld kan dienen voor de overige clubs.
Bron: Redactie TaxLive
Informatiesoort: Nieuws
Rubriek: Loonbelasting