De Nederlandsche Bank (DNB) heeft ingegrepen bij de Rabobank, omdat de bank de screening van nieuwe Nederlandse klanten heeft verwaarloosd en witwasrisico’s daardoor niet goed in beeld heeft. Dat meldt het FD. De krant heeft interne Rabo-stukken in handen.

De toezichthouder heeft Rabobank daarom in 2018 een last onder dwangsom opgelegd en de bank is sindsdien bezig om tienduizenden klantdossiers opnieuw door te lichten op mogelijke witwasrisico’s.

Een belangrijke zorg van DNB is dat Rabobank de afgelopen jaren mogelijk ten onrechte veel particuliere Nederlandse klanten heeft ingedeeld in de laagste risicoklasse, die niet actief wordt gecontroleerd. Zo’n 40.000 hebben dat stempel ‘potentieel ten onrechte’ gekregen, zo bevestigt de Rabobank desgevraagd. Als een klant in de laagste risicoklasse komt, betekent dit dat een bank er op zich niet meer naar om hoeft te kijken. Bij de middencategorie moet de klant elke drie jaar opnieuw door de molen en bij de hoogste risicoklasse moet dat ieder jaar gebeuren. Het gaat dan bijvoorbeeld over ondernemers in verhoogde risicosectoren zoals de autohandel of het vastgoed, maar ook over particulieren die veel contante stortingen doen met grote coupures, of die rekeningen en betrekkingen hebben in landen als Malta, Rusland en Angola.

Bron: ANP/FD

Informatiesoort: Nieuws

Rubriek: Belastingrecht algemeen

0

Gerelateerde artikelen