Leaserijders proberen in groten getale hun bestelling van elektrische modellen naar voren te halen, zodat ze nog dit jaar worden geleverd. Ze proberen te ontkomen aan de hogere bijtelling die volgend jaar ingaat. Dat laat de Vereniging Elektrisch Rijden weten na berichtgeving van de NOS.
Volgens voorzitter Koos Burgman zijn er ruim 10.000 mensen die hun auto geleverd willen krijgen voor de jaarwisseling. De belangenvereniging krijgt daarover veel vragen bij haar helpdesk.
Nu geldt een bijtelling op zakelijke elektrische auto’s van 4 procent, maar die wordt in 2020 verhoogd tot 8 procent. Dat scheelt in de portemonnee van de automobilist duizenden euro's, aldus Burgman.
Hyundai, dat met de Kona en Ioniq populaire elektrische middenklassers maakt, bevestigt "ontzettend veel vragen" te krijgen over het vervroegen van bestellingen voor volgend jaar. Door praktische beperkingen is dat echter niet mogelijk, laat een woordvoerder weten.
Het steekt de Vereniging Elektrisch Rijden dat de tariefsverhoging, die eigenlijk in 2021 zou ingaan, door de overheid wordt vervroegd. De organisatie vreest dat minder mensen voor een stekkerauto kiezen.
Klimaatakkoord
In het akkoord staat dat de bijtelling voor zakelijke rijders in 2020 naar 8% (nu 4%) gaat. Het lage bijtellingspercentage voor elektrische auto’s geldt vanaf 2020 tot een cataloguswaarde van 45.000 euro (nu 50.000 euro).
Voor zover een elektrische auto méér kost, geldt een cataloguswaarde van 22 procent, de zogenoemde Tesla-taks. Het kabinet wil met deze maatregelen 'oversubsidiëring' van elektrische auto’s voorkomen. In de jaren na 2020 gaat het bijtellingspercentage voor elektrische auto’s stapsgewijs omhoog naar 22 procent in 2026.
Verder wordt er gestudeerd op de variant om elektrische auto’s vanaf 2025 te beprijzen per kilometer.
Youngtimerregeling
Er is nog een andere tegenvaller voor de 'elektrische automobilist'. Staatssecretaris Snel van Financiën is namelijk niet van plan om voor elektrische auto's de youngtimerregeling te verlagen naar auto's van 5 jaar en ouder. Een meevaller is dat Snel wel andere plannen heeft om de tweedehandsmarkt van elektrische auto’s voor particulieren op gang te brengen.
De youngtimerregeling geldt voor zakelijke auto's die meer dan 15 jaar geleden voor het eerst in gebruik zijn genomen. Het voordeel voor het privégebruik, de bijtelling, wordt voor deze auto's doorgaans vastgesteld op 35% van de waarde in het economische verkeer. Om elektrische auto's van 5 jaar en ouder te behouden voor het Nederlandse wagenpark was de vraag of de leeftijdsgrens van de youngtimerregeling voor deze auto's omlaag kon. Volgens de staatssecretaris is het aanpassen van deze regeling voor elektrische auto's hiervoor niet de juiste maatregel.
Om elektrische auto's van 5 jaar en ouder te behouden voor het Nederlandse wagenpark, zal het kabinet een regeling uitwerken voor het vergoeden van laadtegoed, aanschafsubsidie of een batterijgarantie. Hiermee komt een tweedehands elektrische auto sneller in beeld voor particulieren.
Bron: ANP/Redactie TaxLive