De FNV stelt vast dat Ahold steeds meer winst maakt, maar dat het personeel daar steeds minder van ziet. Bij bestudering van de jaarcijfers heeft de FNV ontdekt dat Ahold een groot aantal merken heeft ondergebracht in Zwitserland.
‘Ook dat nog. Dit heeft alle schijn van belastingontwijking. Op deze wijze loopt Nederland geld mis dat bedoeld is voor publieke voorzieningen. Wij vinden dat Ahold winst eerlijker moet delen met de werkers, én openheid moet geven over deze Zwitserse constructie', zegt Tuur Elzinga uit het FNV-bestuur.

Actieve handelsmerken in Zwitserland ondergebracht

Uit onderzoek dat de FNV heeft laten uitvoeren door SOMO blijkt dat Ahold veel merken en patenten heeft ondergebracht in Zwitserland, terwijl Ahold daar nauwelijks reële economische activiteiten uitvoert. Het gaat om 350 actieve handelsmerken, waarvan Etos de bekendste naam is.
 
De winstbelasting in Amerika en Nederland, waar Ahold actief is, bedraagt respectievelijk 35% en 25%. In Zwitserland is dat – afhankelijk van het lokale belastingregime – veel lager, namelijk tussen de 8% en 11%. Door een deel van de Nederlandse en Amerikaanse winst via Zwitserland te sluizen kan Ahold fors belasting besparen. Ahold is in de jaarrekening niet transparant over de omvang van de winst die via Zwitserland gesluisd wordt en over de reden waarom deze merken in Zwitserland zijn ondergebracht. Onderzoekers van SOMO zien geen andere reden dan belastingontwijking. Vakbond FNV verwacht van Ahold openheid over de Zwitserlandconstructie.

Belastingmoraal Ahold

Tuur Elzinga: 'Ahold is een bedrijf waar we trots op zijn in Nederland. Het is mooi dat er winst wordt gemaakt. Maar Ahold maakt wel gewoon gebruik van onze infrastructuur, van ons goed opgeleide personeel. En als er een keertje brand is, dan komt de brandweer die we in Nederland met z'n allen betalen. Wij verwachten dat Ahold gewoon hieraan bijdraagt door in Nederland belasting te betalen, net als de mkb'ers en de burgers. Want anders is er echt sprake van oneerlijke concurrentie tussen bedrijven. Dit versterkt de race naar beneden, en daar willen we als vakbond juist vanaf.'
 
Ahold heeft in de periode 2005-2014 in totaal 8,5 miljard euro winst gemaakt. Hierover is 1,4 miljard winstbelasting betaald. Als je dat afzet tegen het gewone belastingtarief van 25%, dan had Ahold 2,1 miljard belasting moeten betalen. Dat betekent dat Ahold over de laatste 10 jaar ongeveer 700 miljoen minder belasting heeft betaald dan hun eerlijke deel. Dit komt neer op een effectief belastingtarief van 17%. Dat is aanzienlijk minder dan het toch al lage gemiddelde effectieve belastingtarief van 21% van Nederlandse beursgenoteerde bedrijven zoals door SOMO is uitgerekend.

Hoog tijd dat werknemers iets terugzien van de winst

De FNV vindt dat het tijd wordt dat Ahold niet alleen de aandeelhouder centraal stelt, maar nu ook eens aan haar werknemers denkt. Inmiddels klotst de winst tegen de plinten op. 'Hoog tijd dat de werknemers er ook iets van terugzien', reageert Özcan Colak die namens FNV Handel met Albert Heijn onderhandelt over een cao voor de distributiecentra (cao AH Logistics). 'De looneis van 900 euro op jaarbasis komt neer op 43 eurocent per uur erbij.' Sinds 13 april voeren medewerkers in de distributiecentra van Albert Heijn (AH) stiptheidsacties omdat ze willen dat AH met betere cao-voorstellen komt.
 
Tuur Elzinga: 'Het geld is er. Er moeten alleen morele keuzes worden gemaakt om het eerlijk te verdelen. En als winst naar loon en behoud van vaste banen gaat in plaats van aandeelhoudersuitkeringen, dan heeft heel Nederland daar iets aan. Het is goed voor de koopkracht én er wordt belasting over betaald. Zo kunnen we bijvoorbeeld ons zorg- en onderwijsstelsel overeind houden.'
 
 

Bron: FNV

Informatiesoort: Nieuws

Rubriek: Vennootschapsbelasting, Internationaal belastingrecht

0

Gerelateerde artikelen