Volgens professor Stevens verhoogt dit de regeldruk, terwijl de belasting in de praktijk wordt afgewenteld op anderen dan waarvoor die bestemd was. Politici dienen ook het rechtvaardigheidsgehalte te respecteren. Zo benadrukt Stevens dat een reiskostenvergoeding geen inkomen is. "Daarover belasting heffen beschadigt de rechtskracht van het fiscale stelsel", aldus Stevens. "Dat geldt trouwens ook voor het te hoog vastgestelde vermogensrendement in box 3. Betrouwbaar aangiftegedrag vereist zorgvuldige wetgeving."
Stevens voorstander van vlaktaks
Stevens spreekt in het artikel ook zijn voorkeur uit voor de vlaktaks. Alle politieke partijen zijn er van overtuigd dat het belastingstelsel eerlijker, effectiever en eenvoudiger moet worden, maar weten niet hoe. De vlaktaks ziet Stevens als een zeer geschikt instrument om de tariefstructuur te vereenvoudigen. "Een uniform tarief voor ieder inkomen opent perspectieven voor omvangrijke vereenvoudigingsoperaties en zwakt onoplosbare politieke tegenstellingen af." Volgens Stevens kan ook de premieheffing volksverzekeringen integreren in de vlaktaks. De AOW-premievrijstelling voor 65-plussers kan daarbij geleidelijk worden afgeschaft. Bovendien kan in de vlaktaks de zorgpremie (Zvw) prima meelopen. Stevens: "Die is thans bizar ingewikkeld en voor bijna niemand meer te volgen." Deze kan dan ook maar beter worden gefiscaliseerd. De zorgtoeslag kan dan ook worden afgeschaft, evenals de huidige Zvw-wergeversbijdrage. Deze laatste kan worden vervangen door een compenserend hoger bruto loon.
Een ander voordeel van de vlaktaks is volgens Stevens dat deze makkelijk kan worden verbonden met een vereenvoudigende loonsomheffing. "De werkgever draagt het vlaktakstarief als loonsomheffing aan de fiscus af. De werknemer geeft in zijn aangifte inkomstenbelasting het gebruteerde loon aan en kan de loonsomheffing als voorheffing verrekenen. Zo ontstaat een overzichtelijk systeem."
Gemiste kansen
Een andere spectaculaire vereenvoudiging zou volgens Stevens de overstap naar een uniform btw-tarief van 16 of 17% zijn geweest. Helaas is dit op korte termijn politiek niet meer haalbaar, omdat de verhoging van het algemene btw-tarief naar 21% inmiddels vastligt.
Stevens vindt ook de 'eenmalige crisisheffing' van 16%, die werkgevers in 2013 betalen over het jaarloon boven € 150.000, principieel en uitvoeringstechnisch hoogst ongelukkig. "Een 'vlaktaks plus', een surplustarief voor de hoogste inkomens, zou een beter verdedigbaar alternatief zijn geweest", aldus Stevens.
Eigenwoningregime naar box 3
Om systematisch evenwicht te brengen in de fiscale behandeling van bezittingen en schulden pleit Stevens ervoor om het eigenwoningregime over te brengen naar box 3 (vermogensrendementsheffing). "Desgewenst wordt om het modale eigenwoningbezit te bevorderen in de eigenwoningwaarde een basisvrijstelling ingebouwd (stel € 200.000). Dit alternatief is rechtvaardiger, effectiever en eenvoudiger dan het bestaande regime, terwijl fiscale stimulering van eigenwoningbezit mogelijk blijft."
Bron: Redactie TaxLive
Informatiesoort: Nieuws
Rubriek: Belastingrecht algemeen