Een vooruitziende blik kan Van der Geld niet ontzegd worden. November 2001 schreef hij in het Maandblad voor Accountancy en Bedrijfseconomie (MAB) dat normalisering van de vennootschapsbelastingplicht voor overheidsbedrijven 'een zaak van lange adem' was. Die conclusie trok hij uit het feit dat een in 1999 door de staatssecretaris van Financiën naar de Tweede Kamer gestuurd voorstel voor een nieuwe wettekst, in 2001 nog steeds niet had geresulteerd in een concreet wetsvoorstel.
Twaalf jaar later is daar ook nog geen sprake van. Weekers heeft in reactie op de brief van de Europese Commissie donderdag weliswaar laten weten dat hij 'bereid is het belastingvoordeel op te heffen' en daarover met de Tweede Kamer overlegt, maar dat formele standpunt is niet nieuw. Van der Geld: "De politieke wil is er niet om dit ook echt te regelen. Dit is een geval waarin de wetgevende macht in de verleiding komt zichzelf als uitvoerende macht een handje te helpen." Immers, lagere overheden - de aandeelhouders van overheidbedrijven zoals Havenbedrijf Rotterdam en luchthaven Maastricht - worden financieel benadeeld met een belastingplicht voor de bedrijven. Ze ontvangen dan minder winstuitkering.
VNO-NCW
De belastingvrijstelling komt volgens de Europese Commissie neer op staatssteun en daarmee op oneerlijke concurrentie voor het bedrijfsleven. Het verbaast Van der Geld daarom nog steeds dat bij alle commissies die zich hiermee de afgelopen jaren hebben beziggehouden, en in alle nota's over het onderwerp, de stem van het bedrijfsleven ontbreekt. "Ik ben er geen voorstander van dat VNO-NCW zich overal mee bemoeit, maar in dit geval was het toch wel passend geweest", aldus Van der Geld. "Ondernemers zijn immers de benadeelde partij."
Obstructie
Overigens is ook het standpunt van de Europese Commissie niet nieuw. In 2008 werd na onderzoek al geconcludeerd dat de vrijstelling de interne markt verstoort. De Volkskrant schrijft vandaag dat de Commissie het aan 'obstructie door Nederland' wijt dat de zaak vijf jaar later nog niet is opgelost, maar Van der Geld denkt dat ook de vraag meespeelt of een en ander wel af te dwingen is. "Als de Commissie zeker van zijn zaak zou zijn, was men wel eerder met deze brief gekomen." De Nederlandse regeling stamt uit 1956, toen er nog geen Europese afspraken over interne markten waren. "Het ongedaan maken van dergelijke maatregelen kan alleen met hele moeizame procedures en het is in die gevallen ook niet mogelijk onterecht gegeven staatssteun terug te vorderen. De Europese Commissie kan wel krachtdadig willen optreden, maar het is de vraag of dat in dit geval ook mogelijk is."
Informatiesoort: Nieuws
Rubriek: Vennootschapsbelasting