De huidige twee regelingen voor het onbelast verstrekken van OV-abonnementen door werkgevers worden vanaf volgend jaar vervangen door één vrijstelling waardoor het fiscaal en administratief makkelijker wordt om als werkgever ov-abonnementen aan werknemers te geven die ook privé gebruikt mogen worden. Hoewel werkgeversorganisatie AWVN blij is met de wijziging verwacht ze geen revolutie op het gebied van groen vervoer.
Dat meldt de NOS, die de nieuwe fiscale regels per 1 januari 2024 op een rij heeft gezet. Er zijn drie manieren hoe een werkgever openbaar vervoer kan aanbieden aan werknemers: ter beschikking stellen, vergoeden of verstrekken. De uitwerking is voor de drie manieren verschillend en is door de nieuwsdienst grafisch in kaart gebracht.
In de huidige situatie moeten werkgevers tegenover de Belastingdienst bewijzen dat de ov-kaart meer zakelijk dan privé wordt gebruikt. Dat bijhouden en controleren leidt tot administratieve rompslomp, waardoor veel werkgevers afzien van het aanbieden van een ov-abonnement. Straks zijn de fiscale voordelen gelijkgetrokken waardoor werkgevers het ov aantrekkelijker kunnen maken.
Freek Bos van reizigersorganisatie Rover wijst ook op een nieuwe verplichting van werkgevers die vanaf volgend jaar verplicht zijn de CO2-uitstoot van hun woon-werkverkeer te rapporteren. "Dit helpt allemaal om mensen meer met het ov te laten reizen". AWVN verwacht echter niet dat er nu een revolutie gaat plaatsvinden. "Dit moet worden vastgelegd in mobiliteitsregelingen en worden besproken met vakbonden en ondernemingsraden. Maar dit zal op de lange termijn zeker effect hebben."
Uit een rondgang van de NOS langs enkele bedrijven blijkt dat grote werkgevers vooroplopen en velen al langer bezig zijn met zogeheten groene arbeidsvoorwaarden. Zij kunnen vanwege hun omvang en omzet ook makkelijker ov-abonnementen aanbieden dan kleinere werkgevers.
Bron: NOS
Informatiesoort: Nieuws
Rubriek: Loonbelasting