Het verkiezingsprogramma van GroenLinks staat bol van de fiscale plannen. Rode draad in de fiscale voornemens van de politieke partij is de verkleining van de inkomens- en vermogensongelijkheid in Nederland en de vergroening van het bedrijfsleven via fiscale instrumenten. De invoering van een zogenoemde CEO-belasting die werkgevers betalen over salarissen en bonussen van meer dan vijf ton is een van de vele maatregelen waarmee de linkse partij deze doelen hoopt te bereiken.

GroenLinks heeft zich voor de CEO-belasting waarschijnlijk laten inspireren door de crisisheffing hoge lonen uit 2012 die werkgevers twee jaar lang een eenmalige belasting oplegde van 16% voor salarissen van boven de € 150.000. De crisisheffing leidde destijds tot veel juridische protesten die werden uitgevochten tot aan het Europese Hof voor de Rechten van de Mens.

Om de inkomensverschillen te verkleinen stelt de groene partij ook een nieuwe miljonairsbelasting voor waarbij de rijken met meer dan een miljoen 1 procent belasting betalen en vanaf twee miljoen 2 procent. Inkomen uit grote vermogens wordt bovendien even zwaar belast als inkomen uit werk door de tarieven in box 1, 2 en 3 gelijk te trekken. Daartegenover staat een verlaging van de belasting op werk waardoor mensen er met een laag en middeninkomen fors op moeten vooruit gaan. 

Voor het bedrijfsleven heeft GroenLinks een aantal lastenverzwaringen in petto waarbij duurzaamheid, vergroening en het voorkomen van belastingontwijking centraal staan. Naast de voorgestelde exitheffing voor multinationals en het verhogen van de VPB-tarieven staan er op het wensenlijstje onder meer de invoering van een nieuwe grondstoffenbelasting, verhoging van de afvalstoffenbelasting en CO2-heffing voor de industrie en de afschaffing van belastingvoordelen voor diverse bedrijfstakken.

Tot slot is GroenLinks voorstander van rekeningrijden als vervanging van de motorrijtuigenbelasting en wil het af van de fiscale bevoordeling van leaseauto’s. Door de fiets van de zaak financieel aantrekkelijk te maken, wil de partij werkgevers stimuleren om schoon vervoer aan te bieden.

Bron: Redactie TaxLive

Informatiesoort: Nieuws

Rubriek: Belastingrecht algemeen

5

Gerelateerde artikelen