Door de btw-verhoging van het lage tarief zijn Nederlanders minder vers fruit gaan eten. Ook de horeca heeft last van de maatregel. De verkopen van maaltijden, drankjes en hotelovernachtingen in de horeca nemen dit jaar minder snel toe dan in de afgelopen vijf jaar.

De oorzaak voor de vertraging van de groei in de horeca ligt volgens economen bij ING naast de gestegen prijzen als gevolg van het verhoogde btw-tarief ook aan de personeelstekorten.

De horecaomzet neemt dit jaar naar verwachting van de economen met 2 procent toe en zakt volgend jaar naar 1,5 procent. In de laatste vijf jaar was een groei van 4 procent de norm. De groei in het komende jaar kan ook worden aangetast door een omslag in het economische sentiment, bijvoorbeeld als gevolg van een chaotische brexit, waarschuwen de kenners.

De naweeën van een chaotische brexit kunnen volgens ING de horeca via twee kanalen raken. "Ten eerste zijn Britten de op twee na grootste groep buitenlandse toeristen in ons land. Ten tweede kan een brexit ook het consumentenvertrouwen in Nederland schaden."

Fruit

Met name in de lagere inkomensgroepen is het negatief effect van de btw-verhoging op de fruitconsumptie groot. Volgens brancheorganisatie GroentenFruit Huis verkochten supermarkten minder fruit en nauwelijks meer verse groenten in de eerste zes maanden van dit jaar.

Bijna een vijfde van de consumenten (18 procent) zegt minder fruit te kopen. 14 procent koopt minder groenten. Gemiddeld eten Nederlanders ongeveer 57 procent van de dagelijks aanbevolen hoeveelheid groenten en fruit. Vooral de lagere inkomens eten veel minder groente en fruit dan aanbevolen wordt.

GroentenFruit Huis doet met een aantal maatschappelijke organisaties als de Hartstichting, het Diabetesfonds, belangenorganisaties en kennisinstellingen een beroep om de overheid om de btw op groenten en fruit weer te verlagen.

Bron: ANP

Informatiesoort: Nieuws

Rubriek: Omzetbelasting

1

Gerelateerde artikelen