Gebruikmaken van de vaststellingsovereenkomst betekent dat het bezwaarschrift wordt aangehouden, totdat - in een van de proefprocedures - is beslist in een vergelijkbare zaak. Het bezwaarschrift wordt daarna dan afgehandeld in lijn met die beslissing en beroep daartegen is dan niet meer mogelijk. De Belastingdienst heeft aangekondigd meerdere proefprocedures aan verschillende rechtbanken voor te leggen. Afzien van de vaststellingsovereenkomst betekent dat de reguliere bezwaarprocedure verder doorlopen wordt. Uiteraard is het vervolgens mogelijk te procederen tegen de beslissing op het bezwaarschrift.
Discriminatie
Fiscalisten hebben de afgelopen maanden diverse argumenten in stelling gebracht tegen de crisisheffing, die vorig jaar april door de zogeheten Kunduz-coalitie werd vastgesteld. Werkgevers met werknemers in dienst die meer dan 150.000 euro verdienen, moeten over het loon hoger dan dat bedrag 16 procent extra loonheffing betalen. De heffing wordt bestreden door te wijzen op loonbelastingtechnische aspecten, op de terugwerkende kracht van de regeling en op het gelijkheidsbeginsel. Dat laatste argument draait met name om discriminatie ten opzichte van andere belastingplichtigen. In de door de Belastingdienst verstuurde brief met de vaststellingsovereenkomst staat dat de voorbeeldzaken rond deze argumenten zullen worden geselecteerd.
Redelijke gronden
Het argument van de 'individual excessive burden' blijft dus buiten beschouwing. Artikel 1 van het Europees Verdrag van de Rechten van de Mens (EVRM) zegt over het recht op eigendom dat overheden weliswaar het recht hebben belastingen te heffen, maar dat die belastingheffing - kort door de bocht - op redelijke gronden gebaseerd moet zijn. Tegen de crisisheffing wordt nu ingebracht dat het in individuele en specifieke gevallen leidt tot excessieve en disproportionele lasten. De Belastingdienst stelt nu dat dit argument van de proefprocedures wordt uitgesloten, juist vanwegen het individuele karakter ervan. Ondertekenaars van de vaststellingsovereenkomst doen dus 'definitief en onvoorwaardelijk afstand' van dit argument, zo waarschuwt de fiscus.
Betaald voetbal
Wat dat betekent voor met name de betaaldvoetbalorganisaties is nog niet helemaal duidelijk, maar het ligt voor de hand dat die hun eigen route zullen bewandelen. Pieter Asjes (AsjesBisseling Belastingadviseurs) is betrokken bij de procedure die vanuit de KNVB door de clubs is aangespannen tegen de crisisheffing. Hij heeft twee weken geleden nog contact gehad met de Belastingdienst over de selectie van een aantal zaken voor specifiek op het betaald voetbal gerichte proefprocedures. "Daar is positief op gereageerd, al heb ik niets zwart op wit. Maar ik neem aan dat we in september om de tafel gaan zitten", aldus Asjes.
Kampioenschapsbonussen
Juist het betaald voetbal zet zwaar in op de 'individual excessive burden'. Asjes: "De loonkosten stijgen bij sommige clubs met 10 procent door deze heffing. En dat terwijl een flink aantal clubs tot voor kort in grote financiële moeilijkheden verkeerde." Het argument van de terugwerkende kracht telt echter ook zwaar, ook al is een tegemoetkoming op dat vlak voor de clubs niet voldoende. "Als het argument van de terugwerkende kracht wordt erkend, scheelt dat vier maanden, omdat de heffing op 28 april bekend werd. Maar Ajax bijvoorbeeld keerde de kampioenschapsbonussen in mei uit, terwijl die betrekking hebben op het hele seizoen. Daar nemen we dus geen genoegen mee. Als het blijft bij een erkenning van het bezwaar van de terugwerkende kracht, gaan we zeker procederen."
Informatiesoort: Nieuws
Rubriek: Loonbelasting