Wanneer een werkgever een 'inkomstenverhouding' onterecht in een aangifte heeft opgegeven, dan moet hij die inkomstenverhouding intrekken. De Belastingdienst heeft een handreiking gepubliceerd over de werkwijze bij een intrekking.

Iedere werknemer heeft een zogenoemde inkomstenverhouding. Kort samengevat: zodra een dienstbetrekking ontstaat, ontstaat ook een inkomstenverhouding (IKV). In de loonaangifte levert de werkgever de gegevens van de werknemer per inkomstenverhouding (IKV) aan.

Bij het intrekken van een inkomstenverhouding kan het gaan om de volgende situaties:

  • Een werknemer was niet meer in dienst in het betreffende tijdvak.
  • De werkgever heeft in de aangifte een onjuist burgerservicenummer (BSN) gebruikt.

Gevolg intrekking

Als een werkgever een intrekking inkomstenverhouding doorgeeft via de aangifte, worden alle gegevens van die inkomstenverhouding voor dat aangiftetijdvak verwijderd uit de Polisadministratie van UWV.

Voorbeeld
De werkgever heeft voor een werknemer aangifte gedaan over februari. Bij de aangifte van april heeft de werkgever voor zijn werknemer een correctie over februari gevoegd. Bij de aangifte van augustus vermeldt de werkgever in een correctie dat hij de inkomstenverhouding voor februari intrekt. Met die intrekking worden alle eerder aangeleverde gegevens (via aangifte en correctie) voor de werknemer in kwestie over februari verwijderd.

Aangifte of correctie

Een intrekking van een inkomstenverhouding kan de werkgever op drie manieren aangeven:

  1. In een aanvullende aangifte.
  2. In een nieuwe aangifte.
  3. In een correctiebericht.

Ad. 1 Aanvullende aangifte
Is de aangiftetermijn nog niet verstreken, dan kan de werkgever de intrekking van de inkomstenverhouding in een aanvullende aangifte vermelden. Dit kan alleen als de software van hem de aanvullende aangifte ondersteunt.

Ad. 2 Nieuwe aangifte
Ondersteunt de software van de werkgever de aanvullende aangifte niet, dan moet hij opnieuw aangifte doen voor alle werknemers, met uitzondering van de inkomstenverhouding die hij ten onrechte had opgegeven.

De gegevens van alle werknemers worden voor dat tijdvak verwijderd uit de Polisadministratie en vervangen door de gegevens die de werkgever opnieuw aanlevert. Per saldo is dan de onterecht opgenomen inkomstenverhouding verwijderd.

Ad. 3 Correctie
Is de aangiftetermijn verstreken, dan vermeldt de werkgever de intrekking van de inkomstenverhouding in een correctiebericht.

Intrekken voor elk tijdvak

Als de werkgever voor meerdere aangifte- of correctietijdvakken wilt intrekken, moet hij voor elk tijdvak de intrekking aangeven in de aangifte of het correctiebericht. Staat die persoon ook nog met een ander nummer inkomstenverhouding in de aangifte, dan geldt die intrekking daar niet voor.

Let op!
De werkgever mag in één aangifte of correctiebericht geen gegevens voor de inkomstenverhouding aanleveren en tegelijkertijd dezelfde inkomstenverhouding intrekken. Als hij dit wel doet, negeert de Belastingdienst de intrekking. De werkgever krijgt daarvan geen foutmelding of een brief.

Geen intrekking nodig

Als de werkgever de gegevens van een werknemer wilt wijzigen is een intrekking niet nodig. Hij verzendt dan alleen een verbeterde aangifte of correctie.

Software

Hoe een werkgever een inkomstenverhouding kan intrekken met zijn software kan per softwarepakket verschillen. Voor vragen over de intrekking inkomstenverhouding via eigen software moet de werkgever contact opnemen met de softwareleverancier. In de 'Gegevensspecificaties aangifte loonheffingen 2021' staan de betekenis, het formaat en eventuele toegestane waarden van de gegevens uit de aangifte loonheffingen.

Bron: Belastingdienst/Forum salaris

Informatiesoort: Nieuws

Rubriek: Salarisadministratie, Loonbelasting

45

Gerelateerde artikelen