Het kabinet werkt aan maatregelen om gerommel door taxateurs bij de import van gebruikte auto's tegen te gaan. Er komen onder meer strengere regels voor de waardebepaling. Dat meldt staatssecretaris Menno Snel (Financiën) aan de Tweede Kamer.

De import van tweedehandsauto's is de laatste jaren sterk toegenomen. ,,Daar is op zichzelf niet veel mis mee'', zegt Snel. ,,Ik begrijp heel goed dat je als consument een mooie auto wil kopen en in het buitenland is veel aanbod. Maar wat mij stoort, is dat een groeiend aantal taxateurs en belastingadviseurs de regels doelbewust manipuleert om minder belasting te betalen.''

De BPM is een belasting die betaald wordt bij de aanschaf van nieuwe of geïmporteerde gebruikte personenauto’s en motorrijwielen en zorgde in 2017 voor 2,1 miljard euro aan inkomsten, waarvan 386 miljoen euro door parallelimport. Hoeveel belasting over de import van een gebruikte auto moet worden betaald is afhankelijk van Europese regelgeving. De waardebepaling van de auto speelt daarbij een cruciale rol. Hoeveel belasting betaald moet worden over de import van een gebruikte auto, is sterk afhankelijk van de taxatiewaarde. Maar er is altijd discussie mogelijk over hoeveel een auto waard is. Dat maakt het systeem volgens Snel manipuleerbaar en moeilijk uit te voeren. 

Bij het bepalen van de waarde van een auto wordt gebruik gemaakt van een tabel, koerslijsten of een taxatierapport. In de laatste twee gevallen kan het misgaan: koerslijsten worden gemanipuleerd en taxateurs verzinnen of vergroten schades aan auto’s op om extra korting op de BPM te krijgen. De Belastingdienst heeft onvoldoende capaciteit om dit goed te kunnen controleren.

'No cure no pay'

Een ander probleem is dat er belastingadviseurs op basis van ‘no cure no pay’ massaal rechtsprocedures voeren om de waarde van de auto aan te vechten, soms zelfs zonder dat de eigenaar dit weet. Wanneer een belastingplichtige door de rechter (deels) in het gelijk wordt gesteld, krijgt deze van de rechter een proceskostenvergoeding. Hierdoor is een merkwaardig soort verdienmodel ontstaan, omdat deze vergoeding vaak flink hoger is dan het betwiste belastingbedrag waarvoor naar de rechter wordt gestapt.

Bron: Redactie TaxLive

Rubriek: Belastingheffing van motorrijtuigen

Carrousel: Carrousel

Informatiesoort: Nieuws

  552
Gerelateerde artikelen